Zwarte kerst dreigt voor webwinkels VS

De internet-winkels in de Verenigde Staten voelen zich als Scrooge uit de vertelling van Dickens: achtervolgd door het spook van de voorbije kerst....

Vorig jaar klaagden klanten steen en been over geschenken die nooit arriveerden, óf ver nadat de laatste naald van de dennenboom was gevallen. Sommige webwinkels waarschuwden nooit of te laat dat zendingen vertragingen opliepen.

Dit jaar zou alles beter gaan, riepen de e-tailers. Ze hadden tenslotte een jaar gehad om zich voor te bereiden.

In eerste instantie leek alles goed te gaan. De Amerikanen hebben naar schatting op internet tegen de 12 miljard dollar gespendeerd aan kerstgeschenken. Vorig jaar was de koek na 7 miljard op. De online-shopper heeft ook meer uitgegeven, gemideld 240 dollar tegen 170 een jaar terug.

Maar de cijfers vallen analisten tegen. Ze hadden méér groei verwacht - niet de 70 á 80 procent die nu uit de bus lijkt te komen, maar 130 procent. Ook het aantal webklanten stelt teleur. Hun aantal steeg met slechts 4 procent naar 29 procent.

Tot overmaat van ramp verklaarde meetdienst NetRatings al woensdagavond het kerstseizoen op internet voor gesloten. NetRatings zag de drukte in webwinkels vanaf maandag wegebben.

Pas medio januari weten de e-tailers of ze hebben gered. Voor velen was het dit jaar erop of eronder. Sommige danken een derde van hun omzet aan de kerstman. Eén dotcommer is door het kerstspook gesneuveld: speelgoedwinkel eToys.com is wegens tegenvallende kerstverkopen op zoek naar een koper.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden