Zwarte doos moet agenten helpen beter te gaan rijden

Alle politieauto's worden uitgerust met een 'zwarte doos'. Hierdoor kan een aanrijding op detailniveau worden gereconstrueerd. Op deze manier hoopt de Raad van Korpschefs dat agenten beter gaan rijden en minder ongelukken veroorzaken.

VAN ONZE VERSLAGGEEFSTER ELSBETH STOKER

AMSTERDAM - Afgelopen jaren is het niet gelukt om het aantal aanrijdingen waarbij politieauto's betrokken waren substantieel te laten dalen.

In 2010 steeg het aantal schademeldingen zelfs naar 9.630, in 2009 ging het nog om 9.256 ongelukken. In zo'n 20 procent van de gevallen ging het om heftige ongelukken, bij het overgrote deel (80 procent) was de schade beperkt. Drie agenten en 42 burgers liepen letsel op, twee politiemedewerkers overleden. Over het algemeen kan worden gezegd dat de ernstige ongelukken gebeurden tijdens achtervolgingen en spoedmeldingen.

In drie regio's, waaronder Rotterdam, wordt al gewerkt met zo'n 'crash recorder'. Achteraf is onder meer te achterhalen met welke snelheid de agent reed en of hij sirenes en zwaailichten heeft gebruikt. Volgens de politie worden de agenten hierdoor bewuster van hun rijgedrag en daalt het aantal ongevallen.

Inmiddels is besloten om nieuwe politieauto's uit te rusten met zo'n 'zwarte doos'. Naar verwachting zullen over een jaar of vier alle 13 duizend politievoertuigen een crash recorder hebben. Om het rijgedrag van agenten verder te verbeteren moeten de 30 duizend agenten die met zwaailichten en sirenes mogen rijden, om de drie jaar een rijvaardigheidstraining afleggen. Volgens de woordvoerder van de Raad van Korpschefs hebben in 2011 zo'n 8.500 agenten zo'n opfriscursus gedaan.

Of dit vruchten afwerpt, is onbekend, aangezien de ongevallencijfers over 2011 nog niet beschikbaar zijn. Vorig jaar lag de politie onder vuur, omdat bij achtervolgingen op zijn minst zes doden vielen. Zo stierf vorig jaar oktober een automoblist, omdat een vluchtende verdachte op hem in reed. De politie had een filefuik gecreeërd om de verdachte tot stoppen te dwingen. Deze stopte te laat en botste op de achterste auto in de file.

Maandag werd de zaak van deze filefuikrijder behandeld in de Utrechtse rechtbank. Uit een rapport van de Rijksrecherche, dat dit weekend uitlekte via RTL4, zou blijken dat het onverantwoord van de politie was om zo'n file te creëren. De politie zou te weinig kennis hebben van de werking van signaleringssystemen en de reactie van weggebruikers.

'Er is iemand overleden, dus ook van dat bericht wordt mijn cliënt niet blij. Maar we zullen het zeker naar voren brengen bij de inhoudelijke behandeling van de zaak', aldus zijn advocaat Gerald Roethof maandag na de proformazitting.

Naar verwachting begint de inhoudelijke behandeling van de strafzaak in september. 'Het werpt wel een juridisch interessante vraag op: durft de rechter de werkwijze van de politie af te wijzen? En welke gevolgen heeft dat dan voor mijn cliënt?'

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden