Zwart scherm is ecologische tv

De 30 seconden zwart beeld die een ecologisch bedrijf instuurde voor uitzending op dinsdagavond op Nederland 1 betrof geen vergissing. Het ging om een actie van het bedrijf Tons Mosterd en Heerlijkheden, een producent van ecologisch voedsel uit Zierikzee. Met het uitzenden van zwart beeld wil eigenaar Ton Schröer het belang benadrukken van het besparen van energie.


Schroër was vorig jaar de hoogste bieder tijdens de veiling van een televisiecommercial door het radioprogramma Serious Request van 3FM. Voor 20 duizend euro kocht hij 30 seconden reclametijd voor zijn duurzame onderneming.


Tijdens het produceren van zijn spotje besloot hij dat een 'energieverslindend filmpje' niet bij zijn bedrijf past, zo liet hij weten aan AD.nl. Zo bespaarde hij veel energie op bijvoorbeeld het gebruik van camera's en lampen. Bovendien verwacht Schröer dat Nederlandse huishoudens met het uitzenden van een halve minuut zwart beeld zo'n 500 duizend kilowattuur aan energie besparen. Het geruststellende commentaar van Schroër bij het zwarte beeld: 'Dit is Ton, van Tons mosterd, kijkt u rustig verder.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.