Zwalken tussen internet en papier

De bekendste Amerikaanse nieuwsbladen worstelen met hun toekomst. Newsweek ( 1933 ) keert terug naar een papieren uitgave.Time ( 1923 ) gaat juist uitbreiden op internet.

Newsweek

Het was een jaar geleden een grote schok voor de traditionele journalistiek: Newsweek staakt de uitgave van het gedrukte tijdschrift en gaat volledig digitaal verder. Nu wordt de maatregel weer teruggedraaid. Begin volgend jaar verschijnt Newsweek, het nieuwsmagazine dat bestaat sinds 1933, weer als weekblad.


'Het wordt een premium boutique-product', zei hoofdredacteur Jim Impoco tegen The New York Times. Hij bedoelt dat het blad meer zal leunen op abonnees dan op adverteerders en daardoor meer zal lijken op The Economist dan op Time Magazine. Het wordt kortom een duur blad, hoe duur precies is nog niet bekend.


Traditioneel liep Newsweek met een lezersbestand van zo'n 3 miljoen altijd net achter op Time Magazine, maar tussen 2008 en 2010 halveerde de oplage. Toen het blad eind 2012 stopte met print (een maatregel waarmee 40 miljoen dollar werd bespaard) had Newsweek nog maar 1,5 miljoen lezers. Zoals alle bladen heeft ook Newsweek zwaar te lijden gehad onder dalende advertentie-inkomsten en een krimpende oplage.


In augustus van dit jaar werd Newsweek voor een onbekend bedrag verkocht aan IBT Media, uitgever van The International Business Times. De vorige eigenaar IAC was blij ervan af te kunnen, na een redelijk rampzalige fusie tussen de nieuwssite The Daily Beast en Newsweek in november 2010 onder leiding van de bekende journaliste Tina Brown. Zij werkte eerder bij Vanity Fair en The New Yorker en verliet Newsweek in september. Barry Diller van IAC zei onlangs dat het een fout was dat hij Newsweek ooit had gekocht.


Impoco nam het stokje over van Brown en stelde sindsdien meer dan twee dozijn nieuwe journalisten aan, onder wie sterverslaggevers van The New York Times en The Atlantic Wire. Het nieuwe blad zal wekelijks verschijnen en 64 pagina's tellen. Impoco hoopt dat Newsweek eind 2014 onder zo'n


100 duizend abonnees zal worden verspreid.


Time

Toen Nancy Gibbs in september de eerste vrouwelijke hoofdredacteur werd van Time Magazine wist ze dat haar een moeilijke taak te wachten stond: een nieuwe digitale strategie bedenken voor het 90 jaar oude weekblad. Hoewel Time nog steeds het grootste lezersbestand heeft van alle wekelijkse nieuwsbladen ter wereld, heeft het ook te lijden onder de concurrentie van internet en de terugval van het aantal advertenties.


Nog steeds heeft Time zo'n 3,2 miljoen abonnees en worden er per nummer 60 duizend exemplaren verkocht in de losse verkoop. In 2005 waren er nog 4,1 miljoen abonnees en werden er wekelijks 150 duizend losse nummers verkocht. De eerste negen maanden van dit jaar werd er 245,2 miljoen dollar aan advertentie-inkomsten binnengehaald, 4,7 procent minder dan dezelfde periode in 2012.


Moederbedrijf Time Warner heeft plannen Time Inc, uitgever van onder meer Time, People en Fortune, af te stoten. Zo worden de groeiende onderdelen gescheiden van zorgenkindjes. Een maatregel die News Corp, het mediaconglomeraat van Rupert Murdoch, eerder toepaste: de tv-tak opereert nu los van de boeken- en tijdschriftenafdeling.


Time werd lang gezien als een achterloper op digitaal vlak. Nu wordt er onder leiding van Gibbs, die als redacteur ruim honderd coverstories schreef voor het blad, flink geïnvesteerd in time.com, de website die in oktober 13 miljoen unieke bezoekers trok. Ter vergelijking: de site van The Huffington Post trekt maandelijks 61 miljoen bezoekers.


Redacteuren van Time dienen nu voor alle platforms te schrijven. Alle digital-only content, zoals het nieuws, blijft gratis, de achtergrondartikelen uit het tijdschrift zijn online alleen beschikbaar voor abonnees.


Overigens haalde het blad deze week weer wereldwijd het nieuws. Paus Franciscus werd woensdag uitgeroepen tot Time Person of the Year.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden