Zwaarmoedige vertelling, luchtig opgediend

Een nieuwe generatie acteurs tilt het verhaal boven het cliché uit.

Nog 1.384 dagen te gaan, telt Charlie aan het begin van zijn eerste jaar high school, dan is het eindelijk voorbij. Vanaf dag één is hij een klassiek buitenbeentje; razendslim, maar op alle mogelijke manieren platgewalst door leeftijdsgenoten die vele malen mondiger zijn. Ondertussen geeft hij zichzelf nog altijd de schuld van het auto-ongeluk waaraan zijn moeder jaren geleden overleed. Zijn oudere zus kan hem niet helpen - zij datet een sukkelige hippie met de onbedwingbare behoefte om fluisterzachte casettemixtapes voor haar te maken.


Gelukkig zijn daar zittenblijver Patrick (Ezra Miller), die worstelt met zijn seksuele geaardheid. En zijn mooie, dwarse, een tikkeltje pretentieuze, muziekbeminnende vriendin Sam (Emma Watson), die hem opnemen in een groepje alternatieve hipsters. 'Welcome to the island of misfit toys', klinkt het.


Schrijver en regisseur Stephen Chbosky baseerde de film op zijn eigen, gelijknamige cultboek uit 1999, dat na de toegenomen young adult-hype onder de titel De belevenissen van een muurbloem pas vorig jaar in Nederland verscheen. In thuisland Amerika werd het boek op enkele scholen verboden (seks, drugs, u kent het wel), waardoor het verhaal door de marketeers van de literaire wereld gretig als controversieel werd bestempeld.


De filmuitvoering van The Perks of Being a Wallflower is dat niet. Het verhaal over dolende tieners die worstelen met hun emoties en de wereld om hen heen is bijna een op zichzelf staand filmcliché, zoveel thematisch gerelateerde klassiekers met in meer of mindere mate getroebleerde jonge hoofdpersonages zijn er inmiddels verschenen, van James Dean in Rebel Without a Cause tot Molly Ringwald en consorten in The Breakfast Club en Jake Gyllenhaal in Donnie Darko.


Maar Chbosky verzamelde een nieuwe generatie acteurs die zijn persoonlijke verhaal vol specifieke details (het drietal is pas echt vrij tijdens het publiekelijk naspelen van The Rocky Horror Picture Show) boven datzelfde cliché uittilt.


Charlie wordt knap gelaagd gespeeld door talent Logan Lerman (die momenteel op de set staat als zoon van Noah in Darren Aronofsky's gelijknamige epische Bijbelverfilming). Emma Watson maakt indruk in haar eerste volwassen hoofdrol sinds Harry Potter. Maar het sterkst is de al even piepjonge Ezra Miller (1993) als de flamboyante Patrick, die het hoge niveau waarmee hij vorig jaar doorbrak in We Need to Talk About Kevin met ogenschijnlijk gemak vasthoudt.


The Perks of Being a Wallflower is een potentieel zwaarmoedige vertelling, kort na Chbosky's eigen middelbare schooltijd geschreven, die magnifiek luchtig wordt opgediend. Een verhaal dat de dromerige naïviteit, die maar al te vaak lijkt voorbehouden aan tieners, letterlijk invoelbaar maakt.


De scène waarin Charlie op een feestje voor het eerst de roes van een hasjbrownie ervaart, is zo'n moment. De camera vat zijn totaal ontspannen, bevrijde geluksgevoel van binnenuit. De subtiele zachte waas over de lens overstijgt de gimmick met gemak. Nog mooier is het moment waarop het drietal tijdens een ritje in een pick-uptruck Heroes van David Bowie op de radio hoort, uiteraard ook voor het eerst in hun leven. Chbosky filmt de gezamenlijke ontdekking van een liedje als de ultieme sensatie.


In hun eigen filmcliché komen ze tot leven, afgesloten van de traumatiserende wereld om hen heen, waar een doodgedraaide popklassieker, op het juiste moment en de juiste plek gedraaid, hun gevoel heel secuur en met volle overtuiging verwoordt.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden