Zuivere schooltijd

De Steve Jobsscholen moeten oppassen dat zij niet aan hun eigen vernieuwingsdrang ten onder gaan.


Debatten over onderwijsvernieuwingen worden al snel fundamentalistisch. Ook nu weer rond de Steve Jobsscholen. Het is de nieuwste uiting van het idee dat kinderen heel goed zelf kunnen bepalen hoe, wat en wanneer zij willen leren.


'Kindermishandeling!', sprak de Duitse geheugenonderzoeker Manfred Spitzer toen hij hoorde van het initiatief om het onderwijs te organiseren rond de iPad. 'Hypergedigitaliseerde vernieuwing', gruwen andere critici. Daar tegenover staan de believers die niet langer kunnen aanzien dat de digitale revolutie slechts langzaam doordringt tot de klaslokalen. Scholen zijn verworden tot 'musea' waar kinderen 'worden voorbereid op het verleden'.


De critici zullen goedkeurend hebben gelezen dat de Onderwijsinspectie al meteen ingrijpt. Er gaat een streep door het plan om de Steve Jobs-leerlingen onder schooltijd ook thuis of elders met hun iPad te laten leren. De wet is strikt: zuivere schooltijd is tijd die op school wordt doorgebracht - of een kind dat nou prettig vindt of niet.


Zo bewijst die wet zijn nut. De ervaring leert dat vernieuwingen makkelijk ontsporen. Het 'nieuwe leren' uit de jaren '90 - niet kennis maar vaardigheden voorop, het leerproces belangrijker dan het leren zelf - raakte weer uit de mode toen bleek dat het vooral voor de zwakkere leerlingen een achteruitgang was. De Iederwijsscholen, waar een extreme variant werd gepredikt, gingen aan kwaliteitsarmoede ten onder.


Maar dat mag geen taboe leggen op elke modernisering. De beste ingrediënten van veel vernieuwingen (van Montessori tot Dalton en Jenaplan) bewezen zichzelf en drongen, ontdaan van de scherpste kantjes, ook door tot andere scholen. Bovendien: ieder gezin met een tablet op de keukentafel weet hoe snel kinderen ermee overweg kunnen en hoeveel extra leermogelijkheden met één druk op de knop binnen handbereik komen. Scholen zouden wel gek zijn als zij de snelle opkomst van de tablets niet gebruiken om de lessen nieuwe dimensies te geven.


Dat moet ook kunnen zonder doorgeslagen theorieën over kinderen die de wijsheid uit zichzelf halen. Leerlingen hebben leraren nodig, ook als ze een iPad voor zich op tafel hebben staan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden