'Zuinige' hybrides zijn eigenlijk zuipschuiten

De als energiezuinig aangeprezen hybride-auto's zijn in de praktijk vaak enorme zuipschuiten. Alle auto's verbruiken meer brandstof dan de fabrieksnorm aangeeft, maar bij half-elektrische auto's is die normoverschrijding groter dan gemiddeld, blijkt uit een onderzoek van TNO.

AMSTERDAM - Terreinwagens als de Mitsubishi Outlander en de Volvo V60, die met een accu en een benzinetank zijn uitgerust, waren eind vorig jaar enorm in trek omdat leaserijders en zzp'ers met zo'n hybride enorme belastingvoordelen konden behalen. Bijna 40 duizend euro kon een ondernemer 'verdienen' aan de Outlander, hoewel de auto maar 30 kilometer op elektriciteit kan rijden voordat hij overschakelt op benzine. Er werden meer dan achtduizend Outlanders verkocht tussen september en december 2013. Deze nogal fors uitgevallen SUV alleen al heeft de schatkist 250 miljoen euro aan subsidies gekost, bleek eerder uit onderzoek van de Volkskrant.


Volgens Mitsubishi zou de wagen 1,9 liter benzine per 100 kilometer verbruiken. In de praktijk blijkt dat 6,5 liter te zijn. Dit verbruikscijfer is gebaseerd op gegevens van Travelcard, een bedrijf dat tankpassen levert aan leasemaatschappijen en daarom inzicht heeft in het brandstofverbruik van automobilisten.


Het verschil tussen de fabrieksnorm en het werkelijke verbruik ontstaat deels doordat de norm is gebaseerd op een Europese test die niet te vergelijken is met autorijden in de praktijk. Mensen rijden in het echt sneller, trekken harder op en laden hun voertuig vol. Iedere auto verbruikt dus meer dan de fabrikant opgeeft.


'Maar het verschil is bij hybride-auto's een stuk groter dan bij gewone benzineauto's', aldus Jan-Reint Vink, directeur van Travelcard. In hybride-auto's zit een relatief kleine benzinemotor. Die is slechts bedoeld voor noodgevallen, als er geen oplaadpunt te vinden is.


Ivo Stumpe, campagneleider verkeer van Milieudefensie: 'Mensen die kiezen voor een hybride-auto uit milieuoverwegingen en niet alleen vanwege een belastingvoordeel, houden daar in hun rijstijl rekening mee.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden