Zuiderzeemiljarden verdelen bestuur noordelijke provincies

Noord-Nederland worstelt met de besteding van de Zuiderzeegelden, een subsidiefonds dat grotendeels is gevuld met Haags geld. De gemeente Groningen overweegt ruim een half miljard euro, ter beschikking gesteld voor de aanleg van een nieuwe ringweg, terug te geven aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

GRONINGEN - Ook de aanleg van een tram door het Groninger stadscentrum, goed voor 117 miljoen euro Haagse subsidie, staat ter discussie. Vorige maand besloten de provinciebesturen van Groningen en Friesland om af te zien van de aanleg van een spoorlijn tussen Groningen en Heerenveen, met een mogelijk vervolg naar de Randstad. Voor dit project was circa 600 miljoen euro beschikbaar.


De Zuiderzeegelden - circa 2 miljard euro - zijn in 2008 door het Rijk beschikbaar gesteld aan Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland, als compensatie voor het afblazen van de Zuiderzeelijn, een hogesnelheidsspoor tussen Groningen en Lelystad. Het grootste deel van dit geld, ruim 1,5 miljard euro, is bestemd voor verbetering van de infrastructuur in Noord-Nederland. De aanpak van de filegevoelige ringweg rond Groningen is een hoeksteen van de plannen.


Maar lokale overheden hebben moeite om de eigen bijdrage op te hoesten die nodig is voor toegang tot de rijkssubsidie. De aanleg van de ringweg en de tram drukken mogelijk te zwaar op de gemeentelijke begroting van Groningen. De stad kampt met een miljoenentekort, door stagnerende grondverkoop, en wil 80 miljoen euro bezuinigen.


'Het is geen gelopen race, maar we gaan de financiële gevolgen van beide projecten wel onderzoeken', zegt wethouder Karin Dekker (GroenLinks). 'Ik ben er niet voor geld terug te geven aan Den Haag. Maar daarmee zou ook onze eigen bijdrage aan het Zuiderzeegeld vrijvallen.' Zij noemt het 'niet waarschijnlijk' dat zowel de tram als de ringweg sneuvelen.


De twijfel omtrent de ringweg ligt gevoelig. Werkgeversorganisatie VNO-NCW verwijt de gemeente 'onbehoorlijk bestuur'. Ook het Groningse provinciebestuur is verontwaardigd. Gedeputeerde Mark Boumans (VVD): 'Het is geoormerkt geld. Als wij dit project niet realiseren, vloeit alles terug in de rijkskas. Wij gooien ons hele bestuurlijke gewicht in de strijd opdat die ringweg er toch komt.'


Het geld dat het Rijk biedt voor de stadstram, kan niet zomaar terugvloeien naar Den Haag, evenmin als de bijdrage voor de spoorlijn Groningen-Heerenveen. De subsidie is minder streng gelabeld en mag tot 2020 worden besteed aan andere vervoersprojecten in Noord-Nederland.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden