‘Zuidas is duurzaamste project van Europa’

Wethouder Van Poelgeest antwoordt critici.

Het onderzoek naar de verkeerstechnische gevolgen van de Zuidas heeft vertraging opgelopen. De Amsterdamse wethouder van Ruimtelijke Ordening Maarten van Poelgeest (GroenLinks) verwacht niet dat de vertraging gevolgen heeft voor de politieke besluitvorming, later dit jaar.

De Tweede Kamer en de Amsterdamse gemeenteraad zullen nog voor het kerstreces een besluit nemen over de Zuidas, het miljardenproject langs en boven de A10. Indien gekozen wordt voor het zogenoemde dokmodel, gaan spoor- en wegverkeer onder de grond.

Van Poelgeest: ‘Je zou het kunnen vergelijken met de bouw van een grote parkeergarage. Maar in plaats van parkeren, rijden auto’s, trein en metro er doorheen. Veel complexer is de vraag hoe het verkeer moet worden omgeleid tijdens de aanleg. Simpelweg alles afsluiten kan niet. Hoe dit moet worden ontvlochten, blijkt moeilijker dan verwacht.’

Van Poelgeest zegt niet onder de indruk te zijn van de kritiek waarmee experts hem overstelpen. In de Volkskrant werd hij deze week beschuldigd van blinde ambitie, met als gevolg een megalomaan en tot mislukken gedoemd project.

Duurzaam
Van Poelgeest: ‘Ontegenzeggelijk heb ik veel ambitie.’ Hij kwalificeert de Zuidas (met dokmodel) onveranderd als ‘het duurzaamste project van Europa’, wegens verbetering van luchtkwaliteit, vermindering van geluidsoverlast, toekomstbestendige gebouwen en een winstgevende samenwerking tussen overheid en private sector. Van Poelgeest: ‘De critici doen het voorkomen alsof ik het alleen over glazen kantoorpaleizen heb. Ze vergeten de negen- tot tienduizend woningen die er ook zijn gepland.’

Zijn toverwoord blijft ‘verdichting’. De Zuidas krijgt, na de overkapping, volgens hem een even grote woon- als kantoorfunctie (elk 40 tot 45 procent). ‘Met werk en openbaar vervoer voor de deur is de auto niet nodig. Het zal een enorme verbetering opleveren voor het milieu’, aldus van Poelgeest.

Internationaal karakter
Volgens de wethouder onderschatten de critici tevens het internationale karakter van het project. De belangstelling vanuit het buitenland of van internationaal opererende Nederlandse ondernemingen voor een hoofdzetel aan de Zuidas is volgens Van Poelgeest groeiende. ‘Nu al is 70 procent van de bedrijven internationaal georiënteerd. Het betreft dan meestal uitbreiding naast vervanging.’

Ook over de interesse van de private aandeelhouders van de NV Zuidas (acht banken) is hij positief. Begin volgend jaar worden de aandelen van de vennootschap onder de banken geveild. De rijksoverheid en Amsterdam blijven met elk 20 procent ook aandeelhouder.

Een definitief besluit valt overigens pas over twee jaar, als bekend is geworden wat de aannemers voor de tunnelbouw vragen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden