Zuid-Korea verbiedt verkoop meeste Volkswagen-modellen

Opnieuw moet het geplaagde Volkswagen een financiële en publicitaire dreun incasseren. Zuid-Korea heeft de verkoop van de meeste modellen van de Duitse automaker verboden vanwege vermeend gesjoemel met uitstootdocumenten.

Beeld anp

De fabrikant zou de stukken hebben vervalst bij tests die de uitstoot van schadelijke stoffen en het geluidsniveau meten. In totaal heeft de Zuid-Koreaanse overheid dinsdag de certificering ingetrokken van circa tachtig modellen van Volkswagen, waar tevens tot het Volkswagenconcern behorende merken als Audi en Bentley tussen zitten. Daarnaast heeft het Duitse bedrijf een boete van 17,8 miljard won (14,4 miljoen euro) gekregen voor zijn wangedrag. De tachtig modellen mogen niet meer worden verkocht in Zuid-Korea. Eerder droeg de overheid Volkswagen al op auto's terug te roepen.

Dit is de zoveelste klap voor Volkswagen, dat nog altijd worstelt met de gevolgen van het dieselschandaal. Het eens zo degelijk gewaande bedrijf viel vorig jaar september van zijn voetstuk toen bleek dat de fabrikant op grote schaal knoeide met software in zijn dieselauto's. Consumenten dachten in een schone diesel te rijden, maar dat was alleen op papier zo. Al vele miljarden heeft de onderneming opzij moeten zetten voor schadeclaims. De onderneming lijdt onder vele terugroepacties en dalende verkopen. Het merk, ooit geliefd om zijn niet stuk te krijgen Golfs en Polo's, is verworden tot symbool voor industriële misleiding.

Koreaanse consumenten laten het al enige tijd afweten. De Duitsers zagen hun verkopen er met ongeveer eenderde afnemen. Door het verbod zal de verkoop nog verder inklappen.

Rijker

Hoewel Zuid-Korea een relatief kleine markt is voor Volkswagen, vormt het wel een van de snelst groeiende afzetmarkten voor luxe wagens zoals de modellen van Audi en Bentley. Westerse fabrikanten trotseren in Europa en de Verenigde Staten stagnerende economische groei en vestigen hun hoop daarom op Aziatische landen als Zuid-Korea. Een markt als China is groter, maar consumenten in Zuid-Korea zijn gemiddeld rijker. Daar groeit niet alleen de economie hard, maar tevens de middenklasse.

Noteerde het aandeel Volkswagen april vorig jaar nog meer dan ruim 240 euro, dinsdag was daar nog maar een kleine 128 euro per aandeel van over. Beleggers lijken inmiddels wel een beetje murw gebeukt door al het slechte nieuws over de Duitse autobouwer. Het aandeel daalde na het Koreanieuws dinsdag met 'slechts' 3,2 procent. Volgens The Financial Times proberen beursanalisten de Korea-affaire goed te praten. 'Ook al trekt Volkswagen zich tijdelijk terug van de Zuid-Koreaanse markt, we verwachten geen betekenisvolle financiële impact', citeert de Britse zakenkrant een analist van de Zwitserse zakenbank UBS.

Ook de Duitse deelstaat Beieren, thuishaven van Volkswagen, heeft de fabrikant aangeklaagd, meldde de Frankfurter Allgemeine dinsdag. Volgens de Beierse deelstaatminister van Financiën Markus Söder heeft het ambterenarenpensioenfonds aldaar sinds vorig jaar grote verliezen geleden op aandelen Volkswagen. Söder wijt dit aan het dieselschandaal en wil tot 700 duizend euro aan schade terugclaimen.

Beeld epa

Onderzoek

Een maand geleden werd duidelijk dat Volkswagen in de Verenigde Staten al ruim 15 miljard dollar (bijna 14 miljard euro) moet betalen om de Amerikaanse eigenaren van vervuilende dieselauto's te compenseren. Medio juni is het Duitse openbaar ministerie bovendien een onderzoek begonnen naar Martin Winterkorn, de voormalige hoogste baas bij het concern. Justitie verdenkt hem van marktmanipulatie. De vorig jaar afgetreden topman zou al lang op de hoogte zijn geweest van de sjoemelsoftware en bewust informatie hebben achtergehouden om een koersdaling te voorkomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden