Zuckerberg wil de grootste blijven

Voor Facebook mag het wat kosten om dominant te blijven op de mobiele markt. Met WhatsApp hoopt het de weglopende jongeren terug te krijgen.

Facebook heeft Whats-App gekocht voor 19 miljard dollar (14 miljard euro), het hoogste bedrag dat sinds de eeuwwisseling voor een technologiefirma is neergeteld. Is een bedrijf dat nog geen vijf jaar bestaat en waar nog geen vijftig mensen werken zo veel geld waard? En blijft dat zo? Of heeft Facebook zich een GeoCities, MySpace of Hyves aangeschaft?


Met WhatsApp kunnen sms'jes gratis verstuurd worden via internet. De dienst bracht in korte tijd het verdienmodel van grote telecomconcerns wereldwijd aan het wankelen. Die verdienden tot dat moment veel geld aan sms-verkeer. Geen enkel bedrijf ter wereld is ooit zo hard gegroeid: 450 miljoen actieve gebruikers zijn er nu, van wie meer dan tweederde dagelijks 'appt'. Elke dag komen er een miljoen gebruikers bij. Zonder dat WhatsApp ooit een cent aan marketing heeft uitgegeven.


Is dit 19 miljard dollar waard? Kennelijk. Facebook (1,2 miljard gebruikers) heeft namelijk zijn eigen sores. Met name jongeren raken minder geïnteresseerd in het sociale netwerk. Jongeren die wel massaal WhatsApp gebruiken. De app dreigde het aantal gebruikers van Facebook te overstijgen. Facebook heeft een eigen berichtendienst, maar die kan niet tippen aan het succes van WhatsApp. Om de grootste te blijven, moest Facebook WhatsApp inlijven, zeggen marktkenners. Of het aankoopbedrag ooit wordt terugverdiend, is niet eens de kwestie, schrijft website TechCrunch. Het gaat erom een dominante speler te blijven op de mobiele markt.


Zou dat lukken? WhatsApp is uiteindelijk maar een eenvoudige sms-dienst. Zo'n systeem is makkelijk na te bouwen, er zijn al alternatieven als MessageMe, Telegram en mySMS. Wie zegt dat gebruikers niet massaal zullen verkassen? Zoals ze ooit GeoCities, MySpace en Hyves verlieten?


Daarvoor zijn een paar argumenten. Ten eerste is WhatsApp zeer goed georganiseerd. De dienst werkt bijna altijd: 99,9 procent van de tijd zijn er geen storingen. WhatsApp is snel, gebruikers hoeven geen gebruikersnaam aan te maken, nooit in te loggen. WhatsApp weet weinig van zijn klanten: naam, geslacht, leeftijd - ze taalt er niet naar. WhatsApp kent geen advertenties. Het vraagt na een jaar gratis gebruik slechts een dollar aan abonnementskosten. WhatsApp zegt geen berichten te bewaren. Privacy lijkt redelijk gewaarborgd. Er is nog een reden waarom gebruikers de dienst trouw blijven: een afscheid van WhatsApp betekent een zelfverkozen isolement. Want op die andere sms-apps zijn de meeste vrienden niet te vinden. En de kans dat ze weer 'gewoon' betaald met je gaan sms'en, lijkt niet groot.


Aan de andere kant: nieuwe baas Facebook heeft geen goede naam op het gebied van privacy en sinds Snowden zijn gebruikers zich bewuster van de gevaren. De belangrijkste vraag is daarom wat Facebook met zijn aanwinst gaat doen. Berichten op Whats-App zijn veel persoonlijker dan die op Facebook, dat vooral een etalage is voor iemands successen. Op Whats-App maak je afspraken met je minnares, praat je met vrienden over Onze Lieve Heer en roddel je over de buurman van twee huizen verder. Als het sociale netwerk overduidelijk gaat meelezen in de berichten die worden verstuurd om zo advertenties op maat te kunnen serveren, zal de uitstroom snel op gang komen.


Daarom benadrukte Facebook-baas Mark Zuckerberg dat hij niets zal veranderen aan de uitgangspunten en het management van zijn aanwinst . Net als bij fotodienst Instagram, dat in 2012 werd overgenomen voor een miljard dollar en evenmin werd verfacebookt. WhatsApp-oprichter Jan Koum verklaarde opnieuw dat er geen advertenties komen. 'Straks hebben we in potentie vijf miljard gebruikers die ons betalen.' Zodra dat punt bereikt is en het abonnementsgeld misschien wordt verdubbeld naar twee dollar per jaar, verdient de investering zich in een paar jaar terug. Het enige dat WhatsApp daarvoor hoeft te doen, is groeien en dat gaat het best volgens het huidige model.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden