Zoveel mogelijk winst maken, zonder de consument te overvoeren

Pics: over hedendaagse beeldcultuur

Hoe een voorfilmpje briljant de hype rond een Disneyfilm continueert.

Fantastisch meisjesnieuws: er is een nieuwe Frozen-film! Net nu de ouders, ik spreek uit ervaring, na een lange winter vol Anna-en-Elsa-op-herhaling toe zijn aan wat nieuws rondom de belachelijk succesvolle prinsessenfilm, komt Disney met Frozen Fever, waarin Elsa Anna's verjaardag organiseert.

Zusterliefde, een aanstekelijke meezinger (Making Today a Perfect Day, geschreven door de fijne mensen die ook de monsterhit Let It Go bedachten), grapjes van sneeuwpop Olaf: alle elementen die Frozen in 2013 zo succesvol maakten, worden hier herhaald. Lieve film, gegarandeerde hit, vanaf volgende week in de bioscoop.

En dan nu het slechte nieuws: de film duurt maar zeven minuten. Frozen Fever wordt vertoond voor Cinderella, de live action-update van Assepoester. Een film waarin de pittige, feministische ondertoon van Frozen - volgens mij een belangrijke reden dat veel ouders het opeens wel oké vinden dat hun dochters zich met die prinsessen identificeren - behoorlijk afwezig is.

Dat is natuurlijk briljant bedacht door Disney. De filmmaatschappij vertoont wel vaker voorfilms in de bioscoop, maar daarnaar werd nooit zo uitgekeken als deze. In de L.A. Times voorspelt een analist dat dit de toch al hoge verwachte kassa-opbrengst voor Cinderella in het eerste weekend wel eens met 10 procent kon oppeppen. Net zoals in 2011, toen Mission: Impossible - Ghost Protocol profiteerde van de zes minuten durende proloog van The Dark Knight Rises die vooraf werd getoond. Of zoals in 1998, toen Star Wars-fans bioscoopkaartjes kochten voor films die hen niet interesseerden om de trailer van The Phantom Menace te zien.

Olaf, het sneeuwpopje uit Frozen. Beeld Foto Disney

Daarbij is het voorfilmpje ook de ideale manier om de interesse in de ijsprinses en haar zus te blijven voeden. Disney profiteert nu al twee jaar enorm van de Frozen-hype. Het bedrijf heeft een groot deel van de winst te danken aan de film en de bijbehorende merchandise. Alleen al van de Elsa-jurk zijn er in Amerika meer dan drie miljoen verkocht. Was de filmmaatschappij aanvankelijk nog overrompeld door het succes, nu ligt er een doordachte strategie, die zo veel mogelijk winst moet opleveren, zonder de consument te overvoeren. Frozen Fever past perfect in die strategie. In zeven minuten wordt bijvoorbeeld een minisneeuwpopje geïntroduceerd dat makkelijk kan transformeren in een knuffel en waarvan kinderen er door de verhaallijn minstens tien willen hebben.

Maar belangrijker nog: Elsa en Anna krijgen allebei een schitterende groene 'zomerjurk'. Ik stond gisteren met het duopack in mijn handen in de Disneywinkel. En ik dacht aan al die leuke nieuwe poppen, broodtrommels, pyjama's en shirts die zouden volgen en die mijn dochter ook allemaal wel zou willen hebben. Ik hing de jurken terug, besloot dat ik het bestaan van Frozen Fever nog wel kon verzwijgen voor mijn 4-jarige en was opeens een stuk minder teleurgesteld over het nieuws dat Frozen 2 er voorlopig nog niet aan komt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.