Zouden de Saoediërs interesse hebben? klinkt het aan tafel 98

135 ambassadeurs en consuls gaven gisteren in Eindhoven advies aan ondernemers. 'We hebben twaalf minuten, vertel kort wat u doet.'

EINDHOVEN - 'Hallo, ik heb uw brochure al bekeken; algen hebben de toekomst!', zegt Ron Strikker met uitgestoken hand. De ambassadeur in Saoedi-Arabië nodigt een slanke man met een dun snorretje uit voor een kort gesprek aan tafeltje 98. Deze algengroeier uit het Zeeuwse Yerseke zet zijn iPad aan en steekt meteen van wal. 'Onze bioreactoren produceren algen op industriële schaal. Voor biobrandstof, veevoer, visvoer en CO2-absorptie. Die systemen hebben we al in vijftig landen verkocht, en zelfs aan de US Air Force!' De vraag is, vervolgt hij, zouden de Saoediërs ook interesse hebben?


Strikker: 'Tja, Saoedi-Arabië is nog steeds de grootste olieproducent ter wereld. Hun voorraad gaat naar schatting nog vijftig of honderd jaar mee. Toch kijken ze al wel naar duurzame alternatieven. Niet in de laatste plaats omdat ze zelf een kwart van hun eigen productie verbruiken. Ik denk dat uw product in deze ontwikkeling past. Ga eens praten met Saudi Aramco - ja, waar zitten die niet in. Ze hebben een kantoor in Den Haag, ik kan u daar introduceren.'


Dan klinkt alweer de bel voor de volgende ronde in het Evoluon in Eindhoven. Daar zitten 135 ambassadeurs en consuls achter tafeltjes voor de jaarlijkse speeddate met het Nederlandse bedrijfsleven. De algengroeier loopt door naar Singapore aan tafel 101, onze man uit Riyad bladert in de volgende brochure van een ondernemer met exportplannen. Het is de derde keer dat Buitenlandse Zaken alle ambassadeurs bij elkaar zet om vragen van het midden- en kleinbedrijf (mkb) te beantwoorden. De topdiplomaten zijn deze week toch in Nederland voor hun jaarlijkse ambassadeursconferentie.


Niet eerder was het economische deel van hun weekprogramma zo uitgebreid. Het kabinet-Rutte wil het netwerk van buitenlandse posten actiever inzetten om het Nederlandse bedrijfsleven vooruit te helpen. En dus worden diplomaten gedetacheerd of lopen ze stage bij bedrijven om hun kennis op te vijzelen, en bezoeken ambassadeurs chipmachinefabrikant ASML of de hightech Automotive Campus in Helmond. Ook het Pieter van de Hoogenband Zwemstadion werd dinsdag aangedaan. Niet om naar waterpolo te kijken, maar naar de technologische infrastructuur.


Aan tafel 131 ontvangt ambassadeur André Haspels, gestationeerd in Zuid-Afrika. 'We hebben twaalf minuten, vertel kort wat u doet.' Gehaast vertelt Rob van Ommeren van Modulo Beton over het patent dat hij vier jaar geleden kocht voor een straat voor afvalinzameling gemaakt van prefab beton. 'Die is makkelijk verplaatsbaar, dus dan zit je als gemeente niet voor dertig jaar vast aan een locatie.' Ambassadeur Haspels pakt een brochure: 'Dit zijn de vestigingsvoorwaarden van Zuid-Afrika. Wist u bijvoorbeeld dat ze black empowerment eisen op alle niveaus?' Van Ommeren: ''s lands wijs, 's lands eer'. Haspels pakt nog een brochure: 'We zouden een marktscan voor u kunnen uitvoeren.'


Tussen de zee van tafeltjes in Evoluon blijken veel ondernemers positief over de hulp die ze van Nederlandse ambassades ontvangen. Een fabrikant van productliften werd eerder goed geholpen in de VS en komt nu praten over Japan. Een maakster van kinderrapporten over ouders -'een funproduct'- werd vlot geholpen aan Amerikaanse contacten. Daar moet bij gezegd: het speeddaten is voorbehouden aan een select gezelschap. Agentschap NL, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, schreef vijfduizend mkb'ers aan. Van de geïnteresseerden werden 350 bedrijven uitgenodigd voor het Evoluon.


China was meteen volgeboekt. Ook al zette die ambassade vier tafeltjes neer. Ook India, Duitsland en de VS zijn volgeboekt. Die ambassadeurs voeren een dozijn gesprekken achter elkaar. Opvallend is de dalende belangstelling voor Oost-Europese landen en een opleving voor landen die een Arabische Lente meemaken. 'Er is veel nieuwsgierigheid', merkt de ambassadeur in Tunis. Zij is een van de weinige vrouwen onder de veelal grijzende ambassadeurs. Alle media-aandacht voor Tunesië heeft volgens haar ook belangstelling gewekt van ondernemers. 'We organiseren dit voorjaar voor het eerst een Hollandmaand.'


Diplomaten klagen wel eens off the record dat het kabinet erg veel nadruk legt op economische diplomatie. Hun ambassade zou meer moeten zijn, stellen zij, dan een businesssupport-kantoor van de BV Nederland. Maar in het Evoluon zijn alle ambassadeurs enthousiast over hun rol als makelaar in zakelijke contacten. 'Dat doe ik eigenlijk al twintig jaar', is een veelgehoorde reactie. 'Nu krijgt dat deel van ons werk gewoon even meer politieke prioriteit.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden