Zorgt zelfrijdende auto voor meer veiligheid op de weg?

Nieuwe oplossingen nodig voor stijgend aantal verkeersdoden

De makkelijke oplossingen om het aantal verkeersdoden terug te dringen zijn wel ingevoerd. De maximumsnelheid, het verbod op alcohol, de autogordel en de airbag hebben het aantal doden (drieduizend in de jaren zeventig) drastisch verlaagd. Maar om de recente stijging om te buigen zijn nieuwe maatregelen nodig, zeggen deskundigen.

'Over de autogordel en de brommerhelm werd in eerste instantie ook gemopperd.' Foto anp

Verlaag in elk geval de snelheid, zeggen hoogleraren infrastructuur eensgezind. Het gevaarlijkst zijn wegen waar het snelheidsverschil groot is, zoals op plattelandswegen waar je met 80 kilometer per uur langs tegenliggers of bomen scheert. Ook waar fietsers en auto's de weg delen, kan de snelheid omlaag. Ga naar 30 per uur in de stad en naar 60 op het platteland.

Bij aanleg en onderhoud van fietspaden valt winst te boeken, zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid in Delft. De meeste fietsdoden vallen door fouten in de infrastructuur: onverwachte paaltjes, gaten in de weg of een te zachte berm. 'Geef fietsers een eigen rijstrook en zorg voor een fysieke afscheiding tussen het fietspad en de weg.'

Bij de voorlichting is nog veel te winnen, vooral inzake smartphones. 'Je moet fietsers en jonge automobilisten ervan doordringen hoe slecht je functioneert als je die achter het stuur gebruikt', zegt hoogleraar verkeerspsychologie Karel Brookhuis van de Rijksuniversiteit Groningen.

Een smartphoneverbod, zoals demissionair minister Schultz van Verkeer aankondigde? Dat heeft alleen zin als de politie het ook controleert.

De politie moet ook zichtbaarder zijn, vindt Brookhuis. 'Wie geen politie op straat ziet en nooit wordt gestopt voor een alcoholcontrole, gedraagt zich minder verantwoordelijk.' Elektronische controles volstaan niet als er pas na een maand een envelop arriveert.

Waarom het aantal verkeersdoden in Nederland weer stijgt

Nederland was op verkeersgebied jarenlang een van de veiligste EU-landen. Maar de dalende trend is voorbij: het aantal in het verkeer omgekomen slachtoffers neemt al twee jaar toe. Wat zijn de oorzaken?

Luidt de komst van de zelfrijdende auto een verkeersveilige toekomst in? Ben Immers, hoogleraar Verkeer en infrastructuur aan de TU Delft en KU Leuven heeft er hoge verwachtingen van. De snelheid wordt dan opgelegd: op een 50-kilometerweg kun je nooit harder dan 50. 'Ondanks succesvolle pilots is het helaas nog niet ingevoerd', zegt hij. 'Voor opgevoerde brommers zou het ook ideaal zijn.'

De maatregelen zijn haalbaar, zegt Van Wee. 'Over de autogordel en de brommerhelm werd in eerste instantie ook gemopperd. Als we het hebben ingevoerd, willen we niet meer terug.'

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.