Zorgen over 'turbo'-beleggingen

De Autoriteit Financiële Markten constateert dat sommige zogeheten 'turbo's' slechts 20 procent winstkans geven. De aanbieders ervan moeten hun klanten beter voorlichten.

VAN ONZE VERSLAGGEEFSTER YVONNE HOFS

AMSTERDAM - De Autoriteit Financiële Markten (AFM) maakt zich zorgen over de stijgende populariteit van turbo's - ook wel speeders of sprinters genoemd. Dit zijn riskante beleggingsproducten, waarbij particulieren beleggen met geleend geld. Kenmerkend voor turbo's is het hefboomeffect, waardoor een kleine inleg een relatief hoge winst kan opleveren.

De AFM constateert na eigen onderzoek dat sommige turbo's slechts 20 procent winstkans geven. De belegger loopt met die producten dus 80 procent kans zijn inleg of een deel daarvan kwijt te raken.

De beleggingsresultaten van turbo's zijn 'belabberd', vertelden AFM-onderzoekers dinsdag. Tweederde van de beleggers in turbo's verliest gemiddeld tweederde van de inleg.

De aanbieders van deze beleggingsproducten moeten hun klanten daarom beter voorlichten over de risico's, vindt de AFM. De toezichthouder constateert dat die voorlichting tot dusver schromelijk tekortschiet.

Op aandringen van de AFM hebben de vijf aanbieders van turbo's toegezegd hun voorlichting te verbeteren. De aanbieders zullen de riskantste turbovarianten uit de markt nemen. Deze zelfreguleringsafspraken gaan in op 1 oktober. De banken die in Nederland turbo's verkopen (ABN Amro, ING, Commerzbank , RBS en Citibank) richten een gezamenlijke website in, waarop beleggers informatie kunnen vinden over de risico's van turbo's. Op hun eigen websites zullen de banken naar die voorlichtingssite verwijzen, hebben zij de AFM beloofd.

Een consument die een turbo koopt, leent geld van de bank om meer te kunnen investeren. Dankzij het hefboomeffect van die lening kan hij per zelf ingelegde euro potentieel meer winst maken dan als hij zijn belegging geheel zelf financiert.

Stel: een turbobelegger legt 100 euro eigen geld in. Hij leent daarnaast 900 euro van de bank. Van die 1.000 euro worden honderd aandelen Apple gekocht à 10 euro. Als de koers van Apple stijgt naar 11 euro, heeft de belegger 100 euro verdiend. Hij maakt dus 100 procent winst (waar de kosten voor de turbo vanaf gaan), terwijl hij maar 10 procent winst had gemaakt als hij alleen met zijn eigen 100 euro aandelen Apple had gekocht.

De crux van de turbo's zit hem echter in de zogenoemde stop-loss-clausule waarmee de banken hun uitgeleende kapitaal beschermen. Zodra de koers van Apple onder een bepaalde grens zakt, liquideert de bank de turbo. De belegger is zijn ingelegde geld dan kwijt, terwijl hij bij normale beleggingen kan wachten tot de koers weer is gestegen.

Turbo's, speeders en sprinters zijn veruit de populairste complexe beleggingsproducten die in Nederland worden verkocht. In 2011 bedroeg de omzet in turbo's 14 miljard euro - 5 miljard euro meer dan het jaar ervoor. In 2012 daalde de omzet naar 9 miljard euro, waarschijnlijk vanwege het slechte beursklimaat.

ABN Amro was de bank die turbo's in 2004 in Nederland introduceerde.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden