Zorgeloze onzin

De titel van de film, Knigth and Day, geeft de belangrijkste clue: verwacht met zo'n melige woordspeling niet al te veel serieuze actie. En mocht je nog twijfelen, dan laat de film zelf in het begin zijn bedoelingen zien. Pas na drie kwartier wordt het duidelijk waarom de CIA achter zijn eigen agent Roy Miller (Tom Cruise) aan zit. Vóór die tijd zijn we overweldigd met twee lange actiescènes, een in een vliegtuig en een op een snelweg. En we zijn getuige geweest van de manier waarop genoemde Miller het pad kruiste van de nietsvermoedende June Havens (Cameron Diaz). Het is niet voor niets dat regisseur James Mangold (Copland, Walk the Line) er zo lang mee wacht: het thriller-element van deze romantische actiekomedie is het minst belangrijk. Knight and Day is een bij vlagen vermakelijk vehikel voor twee sterren, die voor hun actiescènes de wereld over mochten reizen: de film doet onder meer Boston, New York, Jamaica, Salzburg en Sevilla aan. Om te verklaren hoe ze telkens op zo'n nieuwe locatie geraken, gebruiken de makers een gemakzuchtige truc. Het perspectief van de film ligt voornamelijk bij het toevallig in het avontuur terechtgekomen personage van Cameron Diaz. Wanneer het ongeloofwaardig wordt dat het duo nog aan hun achtervolgers kan ontkomen, drogeert spion Miller zijn metgezellin en bevinden wij ons met haar in een geheel en al nieuwe omgeving wanneer ze uit haar verdoving ontwaakt. Is tenminste wel dat eeuwige probleem in dit soort films opgelost: hoe de vluchtende hoofdpersonen toch altijd zo perfect gekleed kunnen gaan.

Knight And Day (James Mangold, 2010)

SBS6, 20.30-22.45 uur.

Mississippi Burning

(Alan Parker, 1988) Twee FBI-agenten, gespeeld door Gene Hackman en Willem Dafoe, onderzoeken in 1964 in een stadje in de zuidelijke staat Mississippi de verdwijning van drie zwarte mensenrechtenactivisten. Al snel blijken ze te worden tegengewerkt door de Ku Klux Klan. Scenarioschrijver Chris Gerolmo mengt feiten (de film stoelt op een waargebeurde geschiedenis) met fictief, vet drama, een aanpak die regisseur Alan Parker eerder hanteerde bij Midnight Express. De cast (ook met Frances McDormand) maakt het dramatische gooi- en smijtwerk meer dan goed, Mississippi Burning is een van de betere Hollywoodfilms uit de jaren tachtig. Overigens werd pas in 2005 het voormalige en toen 80-jarige

Ku Klux Klan-lid Edgar Ray Killen definitief veroordeeld tot een gevangenisstraf van 60 jaar voor de moord op de drie activisten.

Arte, 20.15-22.15 uur.

Good Will Hunting

(Gus Van Sant, 1997) Grote jongens zijn ze inmiddels. Matt Damon kan doen wat hij wil sinds hij geschiedenis schreef als de filmspion Jason Bourne. En Ben Affleck haalde onlangs de belangrijkste Oscar binnen met Argo. Hoe anders was hun status zestien jaar geleden. Damon schreef toen als jong acteur met maatje Ben Affleck een scenario waarmee hij heeft lopen leuren. Het was uiteindelijk Gus Van Sant die het sprookjesachtig mooie verhaal in een conventionele jas goot. Wat de acteurs alle ruimte bood te schitteren. En dat schitteren doen vooral Damon en Robin Williams. De eerste als geniale (oudere) puber die niet wil deugen en Williams als de therapeut die het als enige lukt door zijn gevoelloze pantser heen te breken en hem te voeden met wijze levenslessen. Die maken het Will Hunting mogelijk niet alleen zijn superslimme brein ten volle te benutten, maar ook verder in het leven wat meer succes te hebben.

RTL 8, 20.30-23.05 uur.

In hun reis om de wereld, die de film Knight and Day ook is, zagen de makers er geen been in om twee steden te laten samensmelten: een achtervolgingsscène in het Zuid-Spaanse Sevilla wordt opgeluisterd met stieren die door de straten gejaagd worden. Die entourage kennen we van de San Fermin-feesten in het Noord-Spaanse Pamplona.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden