Zonsopgang 605 weer op hol

De draagvleugelboot van Amsterdam naar Velsen klapte vorige week voor de tweede keer op een kade. Deskundigen zoeken naar de oorzaak, maar passagiers maken zich niet veel zorgen....

Door Noël van Bemmel

Dat Russische materiaal heb 'ik nooit vertrouwd', zegt een oudere man achterin de Voskhod 606. De gifgroene draagvleugelboot maakt zich op voor vertrek richting Amsterdam, ondanks het ongeluk afgelopen weekeinde waarbij een zusterschip tegen een kade klapte. Vorig jaar gebeurde dat ook al. 'Maar twee ongelukken in vijf jaar: dat kan toch net zo goed met een bus gebeuren?' Zijn vrouw knikt.

Ook andere forensen en dagjesmensen die een meter boven het Noordzeekanaal vliegen, maken zich niet al teveel zorgen over hun veiligheid. Ze hebben bovendien weinig keus. 'Met de trein of bus ben ik vijftig minuten langer onderweg', zegt Iris Menke, een 31-jarige logopediste op weg naar haar werk. 'En dit is leuker.' Menke geniet van het opspattende schuim, de zeeschepen die links en rechts worden ingehaald en de klap die volgt na een flinke golf. 'Het valt me alleen op dat er geen veiligheidsgordels zijn.'

Eigenaar Connexxion, het overheidsbedrijf dat dagelijks meer dan een miljoen Nederlanders vervoert per bus, veer of taxi, wijst naar de wet. 'Het is de bedoeling dat we zó veilig werken dat riemen niet nodig zijn', zegt manager Pieter de Boer die verantwoordelijk is voor het vervoer over water. Een eerste onderzoek naar de boordapparatuur heeft nog geen defect aan het licht gebracht.

Waarschijnlijk werd de Voskhod (zonsopgang) 605 onbestuurbaar ter hoogte van het Westelijk Havengebied in Amsterdam. In zo'n geval moet de kapitein bliksemsnel beslissen: zijn schip 'van de vleugels afhalen' door vaart te minderen – met het risico dat de boeg zich in een kade boort; of gas blijven geven zodat de 605 bovenop een obstakel kan schuiven. Het werd de laatste optie met als resultaat: twintig lichtgewonden, een gapend gat in de onderkant en zelf een gecompliceerde kniebreuk.

Dezelfde draagvleugelboot klapte vorig jaar op een rij basaltblokken nadat plots een schakeling niet meer functioneerde. Met als resultaat: veel bulten en schaafwonden onder de passagiers. Na onderzoek van de scheepvaartinspectie is de gewraakte schakeling in alle drie Voskhods vervangen.

Dat type schip wordt sinds 1973 gebouwd in de Oekraïne en verbindt niet alleen Amsterdam met Velsen, maar ook steden aan de Donau en de Yangtze, Griekse eilanden en dorpjes in Vietnam. De Connexion-Voskhods zijn in 2002 gebouwd aan de Zwarte Zee, met Westers interieur en Westerse electronica, verzekert De Boer. Onder toezicht van de Nederlandse scheepvaartinspectie. De tweedehandsjes waarmee in 1998 werd begonnen vergden te veel onderhoud en zijn verkocht.

Dagelijks stappen gemiddeld 800 passagiers op een van de draagvleugelboten. In de zomer stijgt dat aantal boven de duizend dankzij dagjesmensen die doorfietsen naar het strand van IJmuiden. 'Het is net genoeg om uit de kosten te komen', zegt De Boer. En dat terwijl eerst het break even-punt op 650 passagiers per dag werd geschat. Versnelde vervanging van de eerste schepen en hardnekkige algengroei blijken tegenvallers.

'De vleugels moeten om de twee weken door een gespecialiseerd bedrijf worden schoongeschuurd', zegt De Boer. Het brakke water in het kanaal is volgens hem zo warm dat de draagvleugelboten al snel niet meer uit het water kunnen komen. 'Te veel weerstand.' In de zomer knappen duikers het karwei op, in de winter moeten de schepen uit het water wat nog meer geld kost.

Voor Connexxion zijn de Fast Flying Ferries, zoals de lijndienst officieel heet, een marginale operatie. Maar de passagiers waarderen de dienst zeer, blijkt uit een kleine rondgang.

Zo geniet Joost Zuurbier ieder dag weer van het uitzicht vanuit de voorste cabine. 'Ik ben niet bang om op de eerste rij te zitten. De kapiteins kijken altijd goed vooruit. Bovendien ben ik een skater, als ik door de lucht vlieg kom ik altijd goed terecht.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden