Zonder vliegtuig naar de kunstbeurs

Amsterdam - Oké, je ziet de kunstwerken niet zoals ze werkelijk zijn. Het blijft een virtuele aangelegenheid, enkel te bekijken op je computerscherm. Maar de prijzen zijn echt. Net als de galeries die je kan bezoeken. Afgelopen zaterdag werd via internet de VIP Art Fair geopend. De afkorting staat voor: Viewing In Private, en bestaat 'exclusief online'.


Het initiatief werd vorig jaar gelanceerd door de kunsthandelaren James en Jane Cohan, en internetondernemers Jonas en Alessandra Almgren. Het biedt verzamelaars over de hele wereld de mogelijkheid kunst te kopen, zoals op een echte kunstbeurs, maar zonder daarvoor in het vliegtuig te hoeven stappen.


Het bezoek aan de VIP beurs is slechts een kwestie van inloggen. Op het scherm verschijnt de plattegrond van een beursvloer, verdeeld over vijf niveaus. De belangrijkste is gereserveerd voor de echte grote jongens zoals David Zwirner, Larry Gagosian en Bruno Bischofberger. Voorts zijn er de galeries met iets minder naam, zoals Goodman en de enige Nederlandse deelnemer, Galerie Annet Gelink. Er is een afdeling met galeries die werk van een enkele kunstenaar aanbieden, en de verkooppunten van aanstormend talent. En dan is er nog de afdeling boeken en tijdschriften. Alles bij elkaar 139 participanten uit dertig landen.


Je kan gewoon 'rondlopen', maar ook op de namen van de galeries zoeken, kunstenaars en kunstwerken. Op je scherm verschijnt een denkbeeldige, witte galeriewand, waartegen de kunstwerken zijn opgehangen. Handig is de extra informatie die je kunt aanklikken (als je wat geduld hebt!). Over wie de kunstenaar is. Waaruit het werk precies bestaat. En wie een echte VIP is (tegen betaling van 75 euro de eerste twee dagen, daarna 15 euro), kan de prijs opvragen. Aanbod is er genoeg. En van niveau. Met werk van Neo Rauch, Marlene Dumas, Julian Schnabel en Ai Weiwei, om een indicatie te geven.


In een tijd waarin de verkoop van kunst onder druk staat door de economische crisis, is de virtuele beurs een extra aanzet om toch geld te blijven uitgeven. En daardoor mogelijk een geduchte concurrent van de bestaande kunstbeurzen, ook de grote zoals in Basel, Miami en Londen.


Kunstverkoop via internet is overigens al langer in opkomst. Vijf jaar geleden opende veilinghuis Christie's LIVE, een online systeem om te bieden. Vorig jaar volgde concurrent Sotheby's.


De vernieuwing appelleert vooral aan jongere kopers. En aan de grote toename van verzamelaars uit China, Rusland en het Midden-Oosten. 'We mikken op de wereld van hoge kunst', zei James Cohan eerder dit jaar, 'en daarbij hoort een elite die dat blijft volgen.' Ook via internet wil hij maar zeggen.


Blijft de vraag of de verkoop van schilderijen, sculpturen en videowerk online populair zal worden. Tot nu toe prefereren de meeste gegadigden een bezoek aan de beurs of het veilinghuis zelf. Het overmaken van meer dan een miljoen euro voor een werk dat niet in het echt is gezien, blijft voor velen nog een stap te ver. Resultaten van de nieuwe beurs waren zondagavond nog niet bekend.


VIP Art Fair. T/m 30/1. vipartfair.com


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden