Zonder Ritalin je eindexamen halen

Wat heeft de wetenschap te zeggen over de actualiteit? Deze week: wat je kunt doen om je examen te halen.

Zeg nooit: toi-toi-toi (dat brengt ongeluk) maar eet wel een banaan tijdens het examen. Om de eindexamens, die afgelopen week zijn begonnen, te overleven bestaat een breed scala aan tips. Wat helpt er wel en wat niet?

Het kauwen van kauwgom vóór het examen blijkt de resultaten van scholieren te verbeteren. Dat komt doordat kauwen de hartslag en bloeddoorstroming verhoogt en daarmee de geheugenvorming stimuleert, zegt psycholoog Serge Onyper van de universiteit van St. Lawrence. Hetzelfde gebeurt bij fysieke activiteit. Het effect is echter maar van korte duur: na ruim een kwartier is het weg. Tijdens het examen kauwen heeft geen zin, kauwen leidt af van het productief denken.

Een ander populair hulpmiddel is de energiedrank, die fysieke en mentale prestaties zou verbeteren. Onderzoekers van de universiteit van Wisconsin onderzochten de invloed van de twee werkzame stoffen in energiedrank, cafeïne en taurine, op het kortetermijngeheugen. Ze vonden geen effect.

Cafeïne alleen blijkt de prestaties wel te verbeteren en zorgt voor een snellere reactietijd, wees recent onderzoek aan de universiteit van Tasmanië uit. Een kopje koffie voor het examen lijkt dus niet verkeerd.

Hoewel er ook scholieren zijn die hun heil zoeken bij sterkere pepmiddelen. Ruim 3 procent van de studenten gebruikt tijdens toetsperioden weleens Ritalin. Dit adhd-medicijn stimuleert de afgifte van dopamine en verhoogt de concentratie.

Voor leerlingen tussen de 12 en 17 jaar ligt het gebruik op 1,2 procent, zo'n 20 duizend scholieren. Geen goed idee overigens, want het middel kan hartkloppingen, misselijkheid en hoge bloeddruk veroorzaken.

Een veel onschuldigere prikkel is het luisteren naar klassieke muziek. Lang dachten wetenschappers dat mensen hierdoor beter presteerden, met name op ruimtelijk inzicht. Maar later onderzoek toonde aan dat het effect niet bestaat.

Wel doeltreffend is goed uitrusten. Tijdens de slaap worden herinneringen opgeslagen. Maar onze hersenen slaan sommige herinneringen beter op dan andere. De selectieve geheugenprocessen tijdens de slaap kun je sturen door voor het slapen de hoofd- en bijzaken van de leerstof op een rijtje te zetten, ontdekte neurowetenschapper Eelco van Dongen van de universiteit van Nijmegen. Dat maakt het voor de hersenen duidelijk welke informatie echt relevant is.

Ook een goede voeding bevordert de academische prestaties. Vooral het ontbijt is belangrijk, stelt voedingsdeskundige Georgia W. Hodgkin van de Loma Linda Universiteit in Californië in een literatuuroverzicht. Zonder ontbijt zijn mensen langzamer en minder nauwkeurig, met name bij rekenopdrachten.

Uit cijfers van toetsinstituut Cito blijkt dat middelbare scholieren gemiddeld een zes halen voor hun eindexamens. Als leerlingen daarin verandering willen brengen, kunnen ze het best luisteren naar grootmoeders' advies: goed eten en op tijd naar bed.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden