Zomertoetje

Bij de Volkskrant werd drie maanden geleden een pakketje bezorgd, met daarin een lichtbruin keukenschort en een boekje. Of nou ja, boekje: het was eerder dubbelzijdig geprint papier met een nietje er doorheen. In de folder stonden quotes als 'Jolanda heeft een voorliefde voor de geur van versgebakken brood' en 'de vriend van Annelies is zó gek op haar baksels, dat hij maar liefst 10 kilo aankwam sinds ze zijn gaan samenwonen.'


Het geheel oogde alsof Jan Slagter, baas van Omroep MAX, zelf de kleurenprinter eens had aangezet om te zien hoe ver hij nou eigenlijk kwam, met dat Photoshop.


Dat een programma over het bakken van taarten een succes zou kunnen worden, vermoedden we al. Sommigen (inderdaad: ondergetekende) verwaarloosden het huishouden reeds door avond aan avond met ingehouden adem naar zoveelste herhaling van Rudolph's Bakery te kijken op 24Kitchen.


Bij de tweede uitzending schoot Heel Holland bakt - want daar hebben we het over - al naar de miljoen kijkers. Op het hoogtepunt (tot dusver, de kijkcijfers van de gisteravond uitgezonden finale zijn nog niet bekend) keken 1,4 miljoen mensen naar de totstandkoming van een aantal nogal uit de kluiten gewassen Omelettes Sibériennes.


Daarmee kan definitief worden vastgesteld dat Omroep Max met zijn Slagteriaanse merchandise het zomertoetje van 2013 te pakken heeft. Het programma werd niet alleen goed bekeken, het verwierf ook al snel een cultstatus onder adepten die elkaar in de kroeg probeerden te imponeren met zinnen als 'Je bavaroise is lekker baveuse.'


Toch lijkt Nederland er nog altijd van te schrikken dat we vallen voor zo'n tuttig programma. Toen Boer zoekt vrouw een succes bleek, moest dat meteen worden geduid. Kom er maar in, trendwatchers: we zouden terugverlangen naar het oude Nederland, met koeien in plaats van desktops (nee, de iPad bestond nog niet). Prompt stond op elk melkpak een Delfts Blauw tegeltje en we weten allemaal waartoe dat heeft geleid: het Yvon Jaspers-servies.


Hetzelfde frame wordt nu op Heel Holland bakt geplakt, maar dan met termen als 'knus' en 'thuiskomen' in plaats van weiland en koe - gewoon onderuitgezakt naar een goed gemaakt televisieprogramma kijken mag niet.


NRC Handelsblad deed gisteren weer een dappere poging en ja, daar was-ie: de crisis als verklaring voor het succes van het programma. 'In tijden van crisis vinden mensen het fijn om in hun warme holletje te kruipen en samen te bakken', zei patissier annex socioloog Cees Holtkamp van Patissier Holtkamp.


Och hemel, wat gaan de heren en dames van de productontwikkeling- en marketingafdelingen des lands doen met dit crisissucces? Komen er goedkope bakblikken van Heel Holland bakt? Een echt Heel Holland bakt-zomertoetje dat eeuwig in de bonus is? Krijgt Rutger, de ietwat verlegen verpleger die gisteren de finale won, straks een reallifesoap waaruit moet blijken hoe knus hij en zijn vriend het thuis hebben? De eerste tekenen zijn er al: meesterpatissier Robèrt, met memorabele quotes als 'Chaos op de bank is chaos op de taart', zou na dit succes best een eigen tv-programma bij de commerciëlen willen, zei hij in een interview.


Het zou zo fijn zijn als sommige dingen hun onschuld behouden, maar dat zal dan ook wel weer een hang zijn naar het - ik durf het bijna niet te zeggen - holletje van Holtkamp.


Zul je zien dat er bij de start van het tweede seizoen een Heel Holland bakt-glossy door de brievenbus valt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.