Zomerse smoothies en ijsjes

Wat zullen we eens eten vanavond? Iedere dag in de Volkskrant een verrassend recept. Vandaag: Smoothies en ijsjes (tussendoortje voor 4 personen).

Beeld Tallina van den Hoed

O die heerlijke warmte van nu. Dat het al een tijdje lente is, maar nog net geen zomer, dat het 's ochtends ruikt alsof het 's middags warm wordt. Of niet, dan snuffel je aan de ochtendkoelte en weet je dat het straks gaat waaien en regenen, waardoor je met je kinderen in discussie moet over het al dan niet dragen dan wel meenemen van een jas, of erger, een regenpak, waarna je nog-niet-puber moppert dat het onzin is en je al-net-wel-puber stelt dat ze liever doodregent dan dat ze een regenpak aandoet.

Ingrediënten:

- 4 overrijpe bananen
- 200 ml Griekse volle yoghurt
- 3 eetl. honing
- sap van een halve citroen
- 14 eetl. zacht fruit (frambozen, banaan, sinaasappel)
- 6 ijsblokjes

- extra: blender en ijsvormpjes

Ik hou ervan. Omdat warmer weer fijn is, maar ook omdat er wederom aardbeien, frambozen en bessen zijn. Die koop ik dan ook in overvloed, waardoor de nog-niet-puberzoon gelukzalig aardbeien naar binnen propt, om met een plakkerig hoofd te gaan voetballen of iets vaags met Pokémonkaarten te gaan doen.

De al-net-wel-puberdochter steelt de frambozen, loopt naar de schuur om haar regenpak in haar fietstas te proppen, onderwijl het mantra murmelend 'echt niet dat ik dat ooit aandoe', maar wel al vrolijker, omdat frambozen dat effect nu eenmaal hebben.

En dan kom je er een week later achter dat een tros bananen nog in de bijkeuken ligt. Die kunnen niet meer mee naar school; te zacht en ook nog eens mierzoet. Ze zijn wel een prima ingrediënt voor smoothies, dus dat werd de eindbestemming, maar zelfs toen had ik over. Gelukkig vond ik ijsvormpjes. Die heeft u vast ook wel ergens.

Meet voor u aan de slag gaat hoeveel milliliter er in uw ijsvormpjes past: dat wil nogal verschillen. Met mijn rekje maakte ik 7 ijsjes van elk 60 milliliter.

Bereiding

Doe de overrijpe bananen, de yoghurt, de honing en het citroensap in de blender. Zet hem aan tot een mooi egale massa is verkregen.

Snijd in die tijd het zachte fruit in stukjes van ongeveer een halve vierkante centimeter. Giet de smoothie voor de helft in de vormpjes. Doe in elk vormpje een eetlepel fruit. Meng het met de smoothie, voeg nog een eetlepel toe en vul het vormpje af met smoothie. Bevries de ijsjes in 4 tot 6 uur.

Blender de rest van de smoothie met wat ijsklontjes en verdeel over 4 glazen.

Reageren? volkskeuken@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden