Zomermaanden, popcornmaanden

Sinds de Nederlandse bioscoopreleases gelijk zijn gaan lopen met de Amerikaanse, is de filmzomer een onversneden blockbusterseizoen geworden. Dat is niet erg, als u maar weet wat u te wachten staat.

The Amazing Spider-Man

(Marc Webb, 28 juni)


Spider-Man 4, eigenlijk, en toch ook weer niet, want een heruitvinding van de reeks, en wat voor een. Heel erg sterke Andrew Garfield (The Social Network) als tiener die worstelt met het puberleven en zijn superkrachten in een geestig actiespektakel dat zowaar heel realistisch drama aan het genre toevoegt, en daarmee een heel vernieuwende tone of voice.


Ice Age 4(Steve Martino en Mike Thurmeier, 4 juli)

Als je je er eenmaal bij hebt neergelegd dat wij in het tijdperk van eindeloze vervolgen leven, is dit volgens de eerste berichten de beste in de cartoonekse reeks waarmee de animatiestudio's van 20th Century Fox de concurrentie met Pixar proberen vol te houden. Grootste glansrol voor dat grandioos pech hebbende eekhoorntje.


The Raid

(Gareth Evans, 5 juli)


Het festivalcircuit heeft het al een jaar over dit naar verluidt verbijsterende actiespektakel van een Welshman uit Indonesië. Iets met een speciale eenheid en een misdaadbaas, maar vooral heel veel bloedig geweld in choreografieën die al het voorgaande lijken te verslaan.


Madagascar 3

(Eric Darnell, Tom McGrath, Conrad Vernon, 18 juli)


Dreamworks, de andere computeranimatieconcurrent van Pixar, gooit het in deel 3 van de ontsnapte-dierentuindierenreeks vol over de boeg van krankzinnig tempo, techniek, camp en uitzinnige personages.


The Dark Knight Rises

(Christopher Nolan, 20 juli)


Nolans tweede Batmanfilm The Dark Knight, met Heath Ledger als ongemeen dreigende Joker, werd zó jubelend ontvangen dat de verwachtingen voor een zomerblockbuster nog nooit zo hoog lagen als bij dit derde deel, waarin Batman zijn imago tegen heeft, maar tóch Gotham van een terrorist wil redden.


Brave

(Mark Andrews, Brenda Champan, 25 juli)

Alleen het grote Pixar gaat dit seizoen animatietechnisch voor iets nieuws: een stoere-prinsessenverhaal, zoals te doen gebruikelijk bij de studio behalve van state-of-the-art animatie ook voorzien van een uitgewerkt verhaal.


Abraham Lincoln: Vampire Hunter (Timur Bekmambetov, 2 augustus)

Niemand zal de Russische reclamefilmer Bekmambetov, die internationaal doorbrak met twee Moskouse vampierfilms (Nightwatch en Daywatch) beschuldigen van intellectuele spierballenrollerij, maar technisch zijn zijn films virtuoos en 'Lincoln als vampierjager' mag door voor de high-concepthoofdprijs.


Total Recall

(Len Wiseman, 9 augustus)


Worden we oud of komen remakes steeds sneller na de oorspronkelijke versie? Deze is in handen van de man achter de Underworld-films en lijkt op grond van de trailer wat minder opgewekt-bruut-cynisch van toon dan Paul Verhoevens origineel uit 1989. Veel pistolen, veel effecten, tikje ernst.


The Expandables 2

(Simon West, 16 augustus)


Deel 1 vergaarde wat novelty-sympathie doordat Sylvester Stallone eighties-actiehelden Bruce Willis, Dolph Lundgren en Mickey Rourke en hemzelf in één film verzamelde. In deel 2 krijgt u er Arnold Schwarzenegger, Jean-Claude Van Damme en Chuck Norris bij cadeau. Met dit weetje heeft u waarschijnlijk het leukste van de film al gehad, trouwens.


The Bourne Legacy

(Tony Gilroy, 6 september)


Scenarist van de over het algemeen goed ontvangen Bourne-CIA-thrillerreeks naar Robert Ludlum mag voor het eerst de regie voeren en dat lijkt de kwaliteit te waarborgen; gewaagd genoeg (althans: in dit prequel- en sequeltijdperk) wordt de reeks opnieuw uitgevonden met een nieuwe hoofdpersoon - exit Matt Damon als Jason Bourne, enter Jeremy Renner (The Hurt Locker) als Aaron Cross.


Ted

(Seth MacFarlane, 13 september)


Regiedebuut van McFarlane, de man achter Family Guy. Deze komedie heeft hetzelfde beetje nerdige, studentikoze, oh-mijn-god-wat-gaat-het-soms-ver gevoel voor humor. Mark Wahlberg had vroeger een teddybeer en wenst dat die zijn beste vriend was. Dat beertje blijkt een vuilbekkende viezerik. McFarlane-liefhebbers op het web reageren alvast dolenthousiast.


Moord!

Moeder aller zomerblockbusters is Jaws, uitgebracht op 20 juni 1975. Het gigantische succes van die film was de wortel van een genre: snelle films met veel actie en veel kicks. Vanaf die zomer wilde elke studio zo'n kassucces. Met steeds hogere budgetten voor zowel effects als een marketingbombardement, dat expliciet op begin juli werd toegesneden. Waarmee het genre overigens ook de moord op de seventies Hollywood-auteurscinema in de schoenen wordt geschoven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden