Zolang ze werkten, kwam het wel goed
Turkse vrachtwagenchauffeurs verblijven onder slechte omstandigheden op het terrein van hun baas, die failliet ging. Naar hun salaris kunnen ze zeker fluiten....
Het ziet eruit als de noodopvang in een oorlogsgebied. In een hoek van een kale loods staan 26 veldbedden. Een aantal mannen is bezig bedden op te maken met de groene dekens van het Rode Kruis. Anderen lopen binnen met tassen vol kleding onder hun arm.
Sinds twee weken verblijven 25 Turkse vrachtwagenchauffeurs noodgedwongen op een bedrijfsterrein in Herten, onder de rook van Roermond.
De chauffeurs werkten voor het Nederlandse transportbedrijf Ödev dat zijn basis heeft in Roermond. Sommigen al jarenlang. Ze reden vrachtwagens met textiel door heel Europa. Totdat Ödev veertien dagen geleden failliet ging. Sindsdien bivakkeren de chauffeurs onder slechte omstandigheden op het bedrijfsterrein. Geld om ergens anders naar toe te gaan hebben ze niet. De meeste chauffeurs hebben al in geen maanden hun salaris gehad.
Hözör Pehlivan werkte vijf jaar voor Ödev. Hij is bovendien een neef van de eigenaar. In januari kreeg hij voor het laatst uitbetaald. 'We kregen wel reisgeld voor onderweg. Wat we overhielden was voor ons, zo'n 150 euro per maand. Daar kun je zelfs in Turkije niet van leven.'
Pehlivan verblijft inmiddels tien dagen op het bedrijfsterrein. Een andere chauffeur, Sabit Coskun, zit bijna een maand vast in Roermond. Hij rijdt al zeven jaar voor Nederlandse transporteurs, waarvan de laatste anderhalf jaar voor Ödev. Net als Pehlivan heeft hij sinds januari geen geld meer gezien.
Volgens Coskun zijn er ook chauffeurs voor wie Ödev de papieren nooit in orde heeft gemaakt. De truckers dachten dat het wel goed zou komen, zolang ze maar werkten. 'Maar nu hebben die jongens helemaal niks. Ze hebben geen werkvergunning, geen sofinummer, geen verzekering, geen geld, niks.'
Curator Chris Noordhuis houdt zich bezig met het lot van de Turkse chauffeurs. Waarom het fout is gegaan met Ödev weet hij nog niet. Het bedrijf verkeerde wel al langer in financiële moeilijkheden. De lonen werden niet uitbetaald en de rekeningen stapelden zich op. Een van de schuldeisers is de leasemaatschappij, eigenaar van de vrachtwagens. Zij vordert nu het wagenpark terug. Iedere teruggekeerde chauffeur moet de sleutels van zijn wagen bij de curator inleveren.
Volgens Noordhuis zijn op dit moment nog tien chauffeurs onderweg naar Roermond. 'Hun bedjes zijn al opgemaakt.'
De eerste weken woonden de chauffeurs in barakken naast de loods. Ödev had er slaapplaatsen ingericht voor chauffeurs die tussen twee ritten door een bed nodig hadden. In de barakken was plaats voor zes personen, maar vorige week liep het aantal op tot 25. Ze sliepen op banken en op matrasjes op de grond.
Tot overmaat van ramp sloot Waterleiding Maatschappij Limburg maandag het water af. Noordhuis: 'Om een open rekening van 1600 euro, terwijl ze wisten dat er mensen woonden.'
Na lang aandringen van PvdAgemeenteraadslid Rob Hompe kwam op dinsdag de gemeente Roermond in actie. De brandweer zag dat de situatie in de barakken niet veilig was en de gemeente schakelde het Rode Kruis in. Dinsdagavond verhuisden de chauffeurs naar de loods. 'Maar de gemeente zei eerst dat het hun pakkie-an niet was', vertelt Hompe. 'Ik moest maar contact opnemen met de Turkse ambassade. Alsof die een helikopter met water naar Roermond stuurt.'
Anderen waren doortastender dan het gemeentebestuur. Inwoners van Roermond brachten al in het weekend spontaan levensmiddelen naar de chauffeurs. De eigenaar van het bedrijfsterrein gaf de truckers geld om eten te kopen en liet het water aansluiten. Een restaurant bood de chauffeurs een maaltijd aan.
Het is onduidelijk hoe lang de truckers op het bedrijfsterrein blijven. Curator Noordhuis gaat ervan uit dat het nog wel een tijd kan duren voordat ze hun geld krijgen. Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), het voormalige GAK, zal in elk geval het achterstallige loon over de laatste drie maanden uitkeren. 'Maar we zijn daarvoor afhankelijk van het UWV en dat kan wel even duren.'
Het is een kleine kans dat de truckers de rest van hun geld krijgen. Misschien als er iets overblijft uit het faillissement. Voor Rob Hompe is het in ieder geval duidelijk: 'Die jongens zijn gewoon geplukt.'