Zoektocht AirAsia vlucht QZ8501 morgen voortgezet

Het lijkt erop dat vlucht QZ8501 is geëindigd in zee, ergens tussen het eilandje Belitung en Borneo. Gevreesd wordt dat het toestel met alle 162 inzittenden in de golven is verdwenen. Maar zeker is nog niets. Een inderhaast opgezette internationale zoekactie heeft nog geen spoor opgeleverd van het passagiersvliegtuig dat zondagochtend boven de Javazee van de radar is verdwenen.

Iemand toont een foto van een familielid die zou zijn gemaakt vlak voordat hij aan boord van vlucht QZ8501 stapte. Beeld afp

Het toestel, van luchtvaartmaatschappij AirAsia, was in alle vroegte vertrokken van de luchthaven van Surabaya. Aan boord waren bijna uitsluitend Indonesiërs die naar Singapore vlogen om daar Oud op Nieuw te gaan vieren. De sfeer bij het afscheid was daarom luchtiger dan ooit. Een familielid vertelt 's middags op de Indonesische tv huilend hoe zij elkaar nog 'Ik zie je volgend jaar!' toeriepen.

Een uur na vertrek is er een eerste teken dat er iets mis is. Piloot Iriyanto vraagt de verkeerstoren toestemming om hoger te kunnen gaan vliegen. Voor het vliegtuig doemt een gebied met extreem zwaar weer op, en hij wil eroverheen vliegen, op 38.000 voet, 11.500 meter. Vijf minuten later verbreekt het contact met het vliegtuig, en een uur later, om twee minuten voor half acht, verdwijnt het laatste spoor van QZ8501 van de radarschermen. Vijf minuten voor acht wordt het officieel als 'vermist' opgegeven en begint er een koortsachtige zoekoperatie.

Beeld ap

Donderwolken

Wat er precies is gebeurd is niet bekend. Volgens de meteorologische dienst waren de donderwolken op het moment dat het toestel verdween 48.000 voet hoog, drie kilometer hoger dan de 38.000 voet van het vliegtuig. De kans is groot dat het toestel midden in de extreme turbulenties van dat onweerssysteem is terechtgekomen. In die turbulenties kan een vliegtuig soms ineens met 200 kilometer per uur naar beneden vallen, legt een gepensioneerde piloot op een van de televisiestations uit. Alle televisiestations halen hun specialisten in de studio, en allemaal maken die alleen maar duidelijk dat nog steeds helemaal niets bekend is. Waren de motoren bevroren? Heeft bliksem een rol gespeeld?

Media leggen al snel een verband met het verdwijnen van het vliegtuig MH370 en het neerschieten van de MH17, allebei van Malaysia Airlines, eerder dit jaar. AirAsia heeft immers ook zijn hoofdkantoor in Maleisië, al is dat meteen ook het enige verband tussen de drie drama's.

Burenruzies

Toch heeft MH370 misschien wel nog een rol gespeeld in wat er vandaag verder gebeurt. De raadselachtige verdwijning van dat Maleisische toestel, op 8 maart, heeft de regio opgezadeld met een trauma. Niemand wil nog een keer een vliegtuig spoorloos kwijtraken. Alles moet daarvoor wijken, zelfs nationale gevoeligheden, burenruzies en onschendbaarheid van eigen luchtruim. Indonesië gooit onmiddellijk zijn luchtruim open voor zoekvliegtuigen uit Singapore en Maleisië, dat ook schepen mag sturen. Binnen een halve dag is er een kleine lucht- en zeevloot doende om een breed gebied in de Javazee af te tasten op wrakstukken.

Vice-president Jusuf Kalla neemt persoonlijk de leiding van de zoekactie in handen, en de baas van AirAsia, Tony Fernandes, vliegt naar Surabaya om daar de familieleden van de passagiers te troosten. Die familieleden zijn bijeengebracht in een zaaltje op de luchthaven waar gedurende de dag op persconferenties de kleinste details worden uitgestald, van minuut tot minuut. De namen van de 155 passagiers en de 7 bemanningsleden worden bekendgemaakt en de televisie toont ze met een treurig muziekje, alsof al vaststaat dat zij allemaal dood zijn. Er waren 16 kinderen aan boord, 1 baby, 149 Indonesiërs, 6 buitenlanders: 3 uit Zuid Korea, 1 uit Maleisië, 1 uit Singapore, en 1 met de Britse nationaliteit. Later blijkt er een zevende buitenlander aan boord: de co-piloot is een Fransman.

Beeld getty
Beeld reuters

6100 Vlieguren

De piloot, Irianto, had 6100 vlieguren op zijn naam, en heeft nog F16's gevlogen voor de Indonesische luchtmacht, dus aan hem kan het niet hebben gelegen. Ook niet aan het vliegtuig, dat pas zes jaar oud was en vorige maand nog een beurt had gehad. En het ligt zeker niet aan AirAsia, een maatschappij met een vlekkeloze reputatie, wereldwijd de grootste klant van Airbus, en in 2012 nog gekroond tot 'Beste low cost carrier van de wereld.'

Waaraan het dan wel heeft gelegen, wordt zondag dus niet meer bekend. Als het donker wordt, wordt de zoekactie afgebroken zonder dat er iets is gevonden. Dat biedt de achterblijvers nog wat ruimte voor hoop, en anderen ruimte voor gespeculeer op twitter: mensen zouden sms'en hebben ontvangen van passagiers, het toestel zou toch ergens een noodlanding hebben gemaakt, de kans op overlevenden is zeker nog niet verkeken. Een van de specialisten op de televisie meldt immers met stelligheid dat een geslaagde noodlanding op zee 'zeker mogelijk' zou zijn.

Maandagochtend wordt de zoekactie hervat.

Beeld getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden