'Zoekresultaat moet persoonlijker'

Google wil dat zoekresultaten 'perfect passen' bij de gebruikers. Daarom ontwierp het Search, Plus your World. Een logische stap, zegt Amit Singhal.

WOUTER KEUNING

AMSTERDAM - Met de lancering van Search, Plus your World zette Google dinsdag een stap in de richting van vergaande personalisering van zoekresultaten. Het bedrijf zegt dat het de grootste aanpassing is aan de zoekmachine sinds de oprichting van het bedrijf. Volgens Amit Singhal (43), bij Google verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de zoekmachine, moet de nieuwe stap niet worden beschouwd als een aanval op Facebook, maar vooral als 'een logische stap in de ontwikkeling van de zoekmachine'.

Steeds meer mensen gebruiken Facebook als platform voor het zoeken naar online-informatie. Is dit Googles antwoord op die ontwikkeling?

'Wij zijn hier al lang mee bezig. Google is erop gebrand gebruikers zo goed mogelijk te bedienen met zoekresultaten die perfect bij hen passen. Dat staat helemaal los van wat andere partijen doen. Er komt nu eenmaal steeds meer persoonlijke informatie en informatie uit sociale netwerken online te staan. Dat wordt steeds relevanter voor mensen die online zoeken naar informatie.'

Kunt u een concreet voorbeeld geven?

'Als een willekeurig persoon op Google bijvoorbeeld zoekt op de zoekterm 'Chikoo' krijgt hij links naar pagina's over de fruitsoort met deze naam. Als mensen met wie ik vrienden ben op Google Plus op dat woord zoeken krijgen ze vanaf nu ook foto's te zien van mijn hond, omdat die Chikoo heet.'

Google-topman Eric Schmidt zei in 2010 dat 'de technologie in de toekomst zo goed zal zijn dat het moeilijk wordt voor mensen iets te zien of te consumeren dat niet op een of andere manier op maat voor hem of haar is gemaakt.' Sommige mensen vonden dat een nogal eng vooruitzicht. Met deze nieuwe functies lijkt dat echter wel dichterbij te komen.

'Wij zijn vooral op zoek naar het beste resultaat voor gebruikers van onze zoekmachine. Daarom hebben wij er ook voor gekozen gebruikers vanaf vandaag veel meer zeggenschap te geven over de manier van zoeken. Zij met kunnen een muisklik alle gepersonaliseerde zoekfuncties uitzetten. Je kunt expliciet aangeven of je wel of niet wilt dat de zoekresultaten worden gepersonaliseerd. De keuze is dus geheel aan de gebruiker.'

De nu doorgevoerde veranderingen komen grotendeels neer op integratie van Google Plus, uw eigen sociale netwerk, in de algemene zoekresultaten. Op die manier maakt u via de zoekmachine indirect ook enorme reclame voor uw eigen netwerk. Waarom wordt niet ook informatie van andere partijen gebruikt?

'Wij staan daar in principe zeker voor open. Maar we willen wel de zekerheid hebben dat die 'derde' partijen op dezelfde wijze omgaan met de gebruikers als wij. We willen bijvoorbeeld niet dat andere partijen bepaalde informatie blokkeren. En wij moeten onze gebruikers kunnen beloven dat zij zelf zeggenschap houden. Voor dat soort samenwerking moet je dus heel duidelijke afspraken maken met anderen. Zover zijn we op dit moment nog niet.'

Zijn de nieuwe functies vanaf vandaag meteen wereldwijd beschikbaar?

'We beginnen met de Engelstalige sites van Google. In de komende weken en maanden rollen we dat verder uit. Ik hoop dat het over een paar maanden wereldwijd beschikbaar is.'

De nieuwe functies van Googles 'Search, Plus your world' moeten zoekresultaten nog beter laten aansluiten op zoekopdrachten van gebruikers. Het gaat om drie nieuwe functionaliteiten. 'Persoonlijke zoekresultaten' helpen de gebruiker informatie te vinden die alleen voor hem of haar beschikbaar is. Het gaat daarbij in eerste instantie bijvoorbeeld om foto's en berichten die bekenden op het sociale netwerk Google Plus hebben achtergelaten. Via 'zoekprofielen' kunnen gebruikers op zoek naar mensen in hun eigen netwerk of naar vrienden van hen. Tot nu toe leidde de zoektocht naar 'Jan de Groot' op Google naar alle Jan de Groots op de wereld. In de nieuwe gepersonaliseerde versie word je eerst doorverwezen naar de Jan de Groots in je persoonlijke Google Plus netwerk. Met de functie 'mensen en websites' kunnen gebruikers onder meer zoeken naar profielen van Google Plus-gebruikers die aanhaken bij eigen interessen of hobby's.

Eerst de Jan de Groots die je kent, dan alle andere op de wereld

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden