Zodiac, The Selfish Giant, The Master

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Robert Downey Jr. en Jake Gyllenhaal in Zodiac. Beeld .

Zodiac (David Fincher, 2007)
BBC 2, 23.40-02.10 uur.

Sommige regisseurs hebben duidelijk een lievelingskleur. Dat David Fincher veel van geel houdt, kun je erg goed zien aan zijn spannende en deprimerende seriemoordenaarsthriller Zodiac. De film is gebaseerd op het ware verhaal van de Zodiac Killer, die gruwelijk huishield in het San Francisco van eind jaren zestig.

Cartoonist Robert Graysmith (Jake Gyllenhaal), journalist Paul Avery (Robert Downey Jr.) en rechercheur David Toschi (Mark Ruffalo) proberen Zodiacs identiteit te ontrafelen, en die speurtocht wordt voortdurend dezelfde kleurstelling aangemeten. Van de zuilen in het redactiekantoor van Graysmiths krant en Avery's blouse tot een vanuit vogelperspectief gevolgde taxi (zit de Zodiac erin?), een bloementuin en de stoelen in een verhoorruimte: waar hij maar kan strooit Fincher met geel, en dan het liefst in ietwat donkere, niet al te felle oker- en ambertinten. Andere kleuren krijgen in Harris Savides' camerawerk en het production design van Donal Graham Burt veel minder kans, of je moet het overvloedige zwart ook een kleur noemen; wat de functie van dit palet is, behalve dat het de film een overtuigende retrolook geeft, mag iedere toeschouwer zelf bepalen. Misschien leidt het geel naar de identiteit van de dader, misschien is het ook een uiterst stijlvol rookgordijn.

The Selfish Giant (Clio Barnard, 2013)
Film 1 Sundance, 21.00-22.27 uur.

Arbor vindt het geweldig dat hij van school is gestuurd. Nu heeft hij tenminste tijd voor echt belangrijke dingen, zoals geld verdienen. De 13-jarige jongen ziet een lucratieve carrière voor zichzelf weggelegd als schrootverzamelaar. The Selfish Giant, in de verte gebaseerd op een sprookje van Oscar Wilde, laat Arbor en zijn vriend Swifty rondscharrelen in een desolate omgeving - Bradford, een Noord-Engelse stad waar de economische crisis flink heeft huisgehouden. Regisseur en scenarioschrijver Clio Barnard ziet niet alleen schoonheid in een mistig weiland vol paarden, maar ook in de koeltorens van een kolencentrale, die als kalme wachters aan de horizon staan. Als portret van de onderklasse sluit The Selfish Giant naadloos aan bij het typisch Britse sociaal-realisme, maar regisseur Barnard drukt wel een eigen stempel op het genre met haar visuele talent en verbluffende acteursregie. Ze mengt realisme met de grimmige symboliek van sprookjes. Prachtig en hartverscheurend.

The Master (Paul Thomas Anderson, 2012)
NPO 2, 22.35-00.43 uur.

'Word je geplaagd door de mislukkingen uit je verleden?' 'Nee.' 'Word je geplaagd door de mislukkingen uit je verleden?' 'Nee!' 'Word je geplaagd door de mislukkingen uit je verleden?' 'Eh... nee.' 'Word je geplaagd door de mislukkingen uit je verleden?' 'Hèhè. Nee!' In één van de spannendste scènes uit The Master onderwerpt religieus leider Lancaster Dodd (Philip Seymour Hoffman) zijn nieuwe protegé Freddie Quell (Joaquin Phoenix) tijdens een therapeutische sessie aan een vragenvuur. Hij stelt een reeks onverwachte vragen die tot vier keer toe worden herhaald. Waar Dodd inhoudelijk naartoe wil, wordt niet duidelijk. Wel krijgt de charismatische Dodd de labiele oorlogsveteraan Quell steeds grondiger in zijn macht. Door de vele herhalingen en ook door de wijze waarop de acteurs hun vragen en antwoorden heen en weer pingpongen, zit er een soort muzikaliteit in deze scène die ook The Master in zijn geheel kenmerkt. Een subliem opgebouwde en vormgegeven film.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden