Column

'Zo zag de afwateringsbuis er dus uit. Zelden zo respectvol in beeld gebracht'

De cameraploegen cirkelden rond het gebied, in een tragedie met minieme maatschappelijke betekenis, met lege handen graaiend naar de 'verslagenheid, overrompeling en verdriet', schrijft televisierecensent van de Volkskrant Jean-Pierre Geelen.

Cameraploegen staan voor de afgesloten weg richting de vindplaats van de broertjes Ruben en Julian. De politie doet in het donker onderzoek op de plaats waar eerder op de dag de twee lichamen zijn gevonden. Beeld anp

Burgemeester Koos Janssen van Zeist had 'één ding gezien', zei hij op de persconferentie, zondagavond laat ingelast en live - zo zijn de tijden - uitgezonden op tv en radio: 'de buitengewoon interactieve wijze van betrokkenheid van de samenleving' en 'de buitengewoon respectvolle wijze waarop de pers met deze moeilijke periode is omgegaan'.

Wat zou hij precies bedoelen? Dat het went, sinds de pers, zoals na de moord op het Dordtse meisje Milly (2010) of recentelijk de Wassenaarse jongen Anass over de hekken staat mee te gluren naar het opgraven van het lichaam?

Aan de televisie heeft het niet gelegen. Sinds de verdwijning van de broers Ruben en Julian hebben media, tv voorop, onophoudelijk bericht over de zoektocht, in de eeuwig dramatische termen. Speurtochten in de bossen van Limburg en Utrecht: de camera stond erbovenop. Journaals openden met het nieuws dat er geen nieuws was. 'Het gesprek van de dag', gevoed door media die er hun rechtvaardiging in zien.

Wie alles volgde, zag niet de verschillen, maar de overeenkomsten.

Slootje
Al die verslaggevers met gedragen stem en bijbehorend gelaat bij dat ene slootje, voor het dranghek. Met diezelfde vraag vanuit elke studio: 'Hoe is het nieuws aangekomen in Cothen/Zeist/Wijk bij Duurstede?'

Allemaal naar de voetbalclub, waar de vlag halfstok hing. Die ene bos bloemen op dat bankje.

De drie meisjes in de kerk van Cothen - viermaal gefilmd, van Hart van Nederland tot in het Jeugdjournaal. Meisje 1, in RTL Nieuws: 'Als je vader je kinderen vermoordt, hoe zou je je dat voorstellen... dat je er ineens niet meer bent. Echt niet leuk, vind ik.' Meisje 2: 'Voor de moeder is het denk ik ook heel erg erg.'

Allemaal naar de Kerkeboschschool, die gesloten was wegens Pinksteren. Zowel Hart van Nederland als RTL Nieuws vingen daar die ene moeder langs het schoolplein: 'Wat mij persoonlijk aangrijpt, is de wetenschap dat er hier twee kinderen minder op het plein spelen.'

En verder natuurlijk de deskundigen. De traumatoloog, de forensisch psycholoog, de slachtofferhulp.

Zo cirkelden de cameraploegen rond het gebied, in een tragedie met minieme maatschappelijke betekenis, met lege handen graaiend naar de 'verslagenheid, overrompeling en verdriet', zoals EenVandaag-presentator Bas van Werven het opdiende.

Van Werven sloot af: 'Morgen spreken we uiteraard verder over de moord op Julian en Ruben. Want hoe gaat bijvoorbeeld een school of een voetbalclub om met zo'n familiedrama?'

De woorden 'uiteraard' en 'bijvoorbeeld' beloofden een lange, respectvolle week.

Elk uur
Het NOS Journaal zond maandag elk uur uit. Verslaggever Kees van Dam had dienst: vanaf het slootje meldde hij het nieuws van het uur. De vlag hing halfstok bij de voetbalclub. De burgemeester had gebeld met de moeder van de jongens.

's Avonds zaten Kees zijn uren erop en had Lidwien Gevers zijn Pinksterdienst overgenomen. Ze stond bij hetzelfde slootje, 'de plek', waar de politie inmiddels vertrokken was en de eerste wandelaars en fietsers passeerden. Lidwien: 'We zijn daar even naartoe geweest om beelden te maken van de afwateringsbuis.'

Zo zag de afwateringsbuis er dus uit. Zelden zo respectvol in beeld gebracht.

Verslaggever Jeroen Wetzels (RTL Nieuws) was ook gaan kijken bij het slootje. Hij vond het 'heel raar om daar te staan.'

Dat was het ook. Heel raar.

Jean-Pierre Geelen is televisierecensent van de Volkskrant. Dagelijks schrijft hij een column in de Volkskrant.

 
Aan de televisie heeft het niet gelegen. Sinds de verdwijning van de broers Ruben en Julian hebben media, tv voorop, onophoudelijk bericht over de zoektocht, in de eeuwig dramatische termen.
Beeld Screenshot
 
's Avonds zaten Kees zijn uren erop en had Lidwien Gevers zijn Pinksterdienst overgenomen. Ze stond bij hetzelfde slootje
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden