Zo won Tom Dumoulin de honderdste Giro

Tom Dumoulin heeft de honderdste Giro d'Italia gewonnen. En de ritwinst? Ja, ook een Nederlander: Jos van Emden. Hieronder leest u het liveblog terug. Het etappeverslag vindt u hier.

Tom Dumoulin tijdens de tijdritBeeld anp

Burgemeester Annemarie Penn-te Strake van Maastricht is 'enorm trots' op de historische prestatie van Tom Dumoulin. 'Een buitengewone prestatie van 'onze' Maastrichtse topsporter. Maastricht kan niet wachten om Tom te eren!', liet de burgemeester weten in een reactie.

Koning Willem-Alexander heeft zondagavond Tom Dumoulin gefeliciteerd met zijn overwinning in de Ronde van Italië. Via het twitteraccount van het Koninklijk Huis stuurde de koning: 'Wat een fantastische prestatie van Tom Dumoulin tijdens de laatste tijdrit! Bijzonder trots op zijn overwinning in de Giro d'Italia.'

Nairo Quintana en Vincenzo Nibali konden zondag niets anders dan toegeven dat Tom Dumoulin de terechte winnaar was van de Ronde van Italië. Quintana slaagde er in de afsluitende tijdrit, begonnen met een marge van 53 seconden in zijn voordeel, niet in de roze trui te behouden. 'Ik ben niet teleurgesteld, Tom is echt een enorm goede tijdrijder. Ik weet niet of ik nog beter had kunnen presteren deze Giro. Ik ben tevreden met deze podiumplaats', zei de Colombiaanse nummer twee in het eindklassement van de Giro.

Nibali, vorig jaar winnaar, werd ditmaal derde. 'Het was spannend, maar we wisten dat Dumoulin sterk is in tijdritten. Hij heeft gedaan wat hij moest doen. Hij verdient de eindzege', aldus de Italiaan.

Wat vond hij het mooiste moment van deze Giro d'Italia? Zijn overwinning op Oropa, zei hij net. Kijkt u nog een keer mee?

We halen hier graag nog even onze adjunct-hoofdredacteur Pieter Klok nog even aan. Hij schreef drie weken geleden het volgende in een column:

'U mag kiezen. 1: een competitie waarin bijna elk jaar dezelfde wint en de winnaar sowieso altijd uit dezelfde drie landen komt. 2: een competitie waarin de winnaar elk jaar een verrassing is en afkomstig kan zijn uit alle landen van Europa. Welke competitie zou u hoger aanslaan? Die tweede natuurlijk, zegt u. Dat spreekt voor zich.

'Niettemin kijken we nu al jaren vooral naar competities van het eerste soort. We doen net of we het spannend vinden dat Chris Froome voor de zoveelste keer de Tour wint en Real Madrid de Champions League.

'Het is tijd om hiermee te breken. Er moet een competitie van competities komen. Saaie competies verliezen punten en daarmee sponsorgeld en status.

'De Giro d'Italia zal zo in no time de nieuwe Tour worden en de Europa League de nieuwe Championsleague. Bijkomend voordeel is dat er als Nederlander ook eindelijk weer eens echt wat te juichen valt.'

Feestje op het podium in Milaan. Naast Dumoulin zijn ploeggenoten. Mannen die zich onsterfelijk hebben gemaakt de afgelopen weken. We belden vorige week met Sunweb-ploegleider Aike Visbeek om eens wat meer te weten te komen van Simon Geschke, Tom Stamsnijder, Laurens ten Dam en de rest.

Dat stuk kunt u hier lezen.

De officiële tekst van de regering: 'Namens het kabinet wil ik Tom Dumoulin van harte feliciteren met het winnen van de Giro d'Italia. Het was fantastisch te zien hoe hij niet alleen vandaag maar de afgelopen drie weken voor elke seconde vocht. Daarmee is hij de eerste Nederlander die de Giro wint. Een historisch moment in onze rijke wielergeschiedenis, maar bovenal een prestatie van ongekende grootheid.'

Bram Tankink kan het niet geloven. Een Nederlander de Giro d'Italia wint (de honderdste!), en dan ook nog zijn teamgenoot Jos van Emden die de etappe wint.

Gezellig, staatssecretaris Martin van Rijn is ook naar Milaan afgereisd. Een ongemakkelijk highfive hoort er bij. Net als het meemompelen met het Wilhelmus.

Enfin. We zingen hier hardop mee.

Vinden we dan wel weer schattig: de kleine Quintana die Dumoulin feliciteert. En sportief, de tekst van Movistar: 'De beste man in de koers heeft gewonnen.'

Dit wilt u natuurlijk even zien. Het algemeen klassement. Dat ziet u goed: 31 seconden voor op die kleine klimgeit uit Colombia (excusez le mot) en nog een 40 seconden op Vincenzo Nibali. De haai. Hmhm.

1. Tom Dumoulin (Netherlands / Sunweb) 90:34:54"

2. Nairo Quintana (Colombia / Movistar) +31"

3. Vincenzo Nibali (Italy / Bahrain) +40"

4. Thibaut Pinot (France / FDJ) +1:17"

5. Ilnur Zakarin (Russia / Katusha) +1:56"

6. Domenico Pozzovivo (Italy / AG2R) +3:11"

7. Bauke Mollema (Netherlands / Trek) +3:41"

8. Bob Jungels (Luxembourg / Quick-Step) +7:04"

9. Adam Yates (Britain / Orica) +8:10"

10. Davide Formolo (Italy / Cannondale) +15:17"

'Pfff, ik kan dit niet beschrijven', aldus Tom Dumoulin voor de camera's van Eurosport.

Wij kennen dat gevoel, Tom.

'Het was zo zenuwslopend. Ik was zo extreem zenuwachtig. Maar ik moest kalm blijven. Dat lukte bijna niet. Ik had goede benen!'

Hij kreeg geen tijden door tijdens zijn tijdrit. Dumoulin had met zijn ploegleiding afgesproken dat hij alleen iets te horen kreeg als ze zeker waren van de winst. Dan kon hij iets minder risico nemen in de bochten.

'En ze zeiden al na de eerste doorkomst dat het binnen was. En toen zat ik hier: 3 seconden op het scherm.'

Foutje van de regie, Tom.

Jos van Emden wint dus de etappe. Hij kan bijna niet praten. Overmand door emoties. Wij ook, trouwens. Tranen.

Zijn woorden: 'Ik ben zo emotioneel. Dit is een mooie dag voor het Nederlandse wielrennen. Tom wint, ik win.'

Met permissie: we laten hier de rosé vloeien. Doet u dat ook? Misschien een idee om niet te toeteren, maar met de fietsbellen door de stad te gaan?

Retourtje Maatstricht? En hoeveel jonge Tommetjes zullen er over negen maanden geboren worden.

Tom Dumoulin voorafgaand aan de tijdritBeeld anp

Ja! Tom Dumoulin heeft de ronde van Italië gewonnen. Wat een tijdrit. Nee, de kleine Colombiaan hield het niet. Hij verliest veel meer dan de 53 seconden die hij mocht verliezen.

De teller loopt mee. O, wat is dit spannend. Hoe ver is het nog? Quintana, zak nog maar even in elkaar.

En daar is ook Vincenzo Nibali. Pakt hij nog de tweede plek? We wachten af. Hij is 54 seconden trager dan Tom Dumoulin.

Pinot is geen bedreiging. En die 3 seconden van Quintana? Kom op, regisseur. Nu ineens weer 1 minuut en 15 seconden. Dit is niet goed voor onze harten.

Dit willen we dan liever niet geloven: dat Quintana ineens weer tot op 3 seconden is genaderd.

We geloven hier de Italiaanse regie. Die geven actuele tussentijden. En daar heeft hij al 17 seconden voorsprong op Quintana. Dat gaat die kleine Colombiaan niet meer goedmaken.

Dumoulin is bijna binnen. Hij blijft in zijn houding zitten. Nog een sprint. Pakt hij ook nog de snelste tijd? Nee, die gaat naar Jos van Emden!

En nu? Er moet een wonder gebeuren wil Dumoulin nog te veel tijd verliezen voor de roze trui.

Oké, Tom, luister je? Nog maar een kilometer. Recht op je fiets blijven zitten. De voorsprong, virtueel op Quintana, stijgt naar 10 seconden.

Kijk, na 17,4 kilometer is het al zover: Quintana is een minuut langzamer dan Tom Dumoulin.

Ja, dit ziet er heel goed uit. Quintana heeft het moeilijk. Nibali en Pinot lijken ook geklopt.

Ook Nibali lijkt na 17,4 kilometer geen gevaar meer voor Dumoulin. Zijn achterstand op Dumoulin is opgelopen tot 38 seconden.

Goed nieuws: Thibaut Pinot valt tegen deze tijdrit. Hij verliest veel tijd op Dumoulin, die maar 10 seconden achter stond in het algemeen klassement. Hij verliest 53 seconden op Dumoulin.

Kijk, we gaan waarschijnlijk ook nog een Nederlandse ritwinnaar kijrgen: want op het tweede tussenpunt op 17,4 kilometer is Jos van Emden nog steeds de snelste.

Dumoulin is daar 6 seconden langzamer dan Van Emden. Maar belangrijker is hoeveel langzamer zijn concurrenten zijn. We wachten op Pinot.


OP 17.4KM

Over 29 kilometer moet Dumoulin dus 53 seconden goedmaken op de kleine Colombiaan. Na 8,8 kilometer is daarvan al 31 seconden terug gepakt.

Dumoulin stond op 14 seconden achter op Nibali, maar op het eerste tussenpunt is ook Nibali al voorbij in het algemeen klassement. Achterstand van Nibali op het eerste tussenpunt: 18 seconden.

Pinot is bij de eerste doorkomst 24 seconden langzamer dan Dumoulin. Dat is goed nieuws. Na 8,8 kilometer dus. En hij hoeft maar 10 seconden goed te maken.

Oké, de stand na 8,8 kilometer: Dumoulin is niet de snelste. Hij is 2 seconden langzamer dan Jos van Emden. Maar we wachten nog op Pinot, Nibali en Quintana.

Dumoulin wist dat dit een martelgang ging worden. Ook voor de kijkers thuis, overigens.

Aan de streep moet Dumoulin dus 53 seconden hebben goedgemaakt op Nairo Quintana. Hoe veel van die seconden heeft hij te pakken na het eerste tussenpunt op 8,8 kilometer.

Dumoulin moet 10 seconden sneller zijn dan Pinot en 14 seconden sneller dan Nibali. Is dat haalbaar? Ja, toch?

En daar nog een keer rood-wit-blauw op het circuit van Monza: Thibaut Pinot is onderweg. Het verschil is wel duidelijk in houding. Het hoofd van Dumoulin ligt nog dieper tussen de schouderbladen: voor de aerodynamica.

Dodelijk, deze spanning. We zien niet hoe hard Dumoulin gaat, we weten niet hoe sterk hij is, of hij nog genoeg van zijn tijdritkracht over heeft na drie weken Giro d'Italia.

Het is eigenlijk al vanaf de eerste meter genieten van de stijl van Dumoulin. In zijn rood-wit-blauwe pak, als Nederlands kampioen tijdrijden, kruipt hij meteen diep over zijn stuur.

Oké, hij is weg. Kom op. Kom op, Tom. U wil ook nog even de stand in het algemeen klassement?

1. Nairo Quintana, Colombia, Movistar, 90:00:38.

2. Vincenzo Nibali, Italy, Bahrain-Merida, :39.

3. Thibaut Pinot, France, FDJ, :43.

4. Tom Dumoulin, Netherlands, Sunweb, :53.

5. Ilnur Zakarin, Russia, Katusha-Alpecin, 1:15.

Ilnur Zakarin, we zijn er niet gerust op. De Rus werd alleen maar sterker de afgelopen dagen. Kan hij boven zichzelf uitstijgen met het podium in het zicht? Zijn achterstand op Dumoulin: 22 seconden.

Nog steeds is Jos van Emden de snelste na 8,8 kilometer. Jungels komt niet aan zijn tijd.

1. Jos van Emden 9'59"
2. Mads Pedersen +3"
3. Bob Jungels +13"

Bauke Mollema, onsterfelijk in de ogen van Dumoulin na zijn kopwerk gisteren. Daarmee werd de achterstand van Dumoulin op zijn concurrenten uiteindelijk beperkt tot 15 seconden.

De tussentijden geven we zo dus. Van alle renners uit de top-10.

Starttijden favorieten

16:44, Ilnoer Zakarin (Katjoesja)
16:47, Tom Dumoulin (Sunweb)
16:50, Thibaut Pinot (FDJ)
16:53, Vincenzo Nibali (Bahrein-Merida)
16:56, Nairo Quintana (Movistar)

Bob Jungels, ook in het rood-wit-blauw, is onderweg. Hij is Luxemburgs kampioen. 'De Matt Damon van het peloton', aldus Jeroen Vanbelleghem, commentator bij Eurosport.

Ziet u het?

We zullen de tussentijden geven. Meer kunnen we niet doen tijdens zo'n tijdrit. Dan moet Dumoulin het doen.

Het eerste tussenpunt is het circuit van Monza, op 8,8 kilometer. Daar zijn de tussentijden nu:

1. Jos van Emden 9'59"

2. Mads Pedersen +3"

3. Jan Bárta +14"

Op 17,4 kilometer, Sesto San Giovanni:

1. Jos van Emden 20'3"

2. Vasil Kiryienka +26"

3. Manuel Quinziato +28"

En dan dus Milaan...

Nog 20 minuten. Staat de rosé koud... Of is die toevallig al geopend?

Lief, Michael Boogerd bij de NOS: 'Ik heb gedroomd dat hij vijf ritten zou winnen. Toch bizar dat ik over Tom Dumoulin droom? Ik ga ermee slapen en sta ermee op. Ik wil het heel graag.'

Herkenbaar?

Dit beeld willen we u niet onthouden: Tom Dumoulin is begonnen aan zijn warm-up. Mooi, in superslomo. Gaat hij als eerste Nederlander de Giro d'Italia winnen?

Over de houding van Dumoulin schreef wielerverslaggever Rob Gollin: 'Hij is de stilist, het jachtluipaard. Het hoofd houdt hij nog lager dan de gebogen rug. De armen rusten in een bijna volmaakte rechte hoek op het stuur. Er trekken slechts langgerekte, lichte rimpelingen door het lijf. Een enkele keer verliet hij die bijna bevroren houding - de korte dans op de klimmetjes daargelaten.'

Tom Dumoulin in zijn tijdritpakBeeld anp

Eigenlijk is prima dat Dumoulin niet in het roze rijdt. Ja, we zijn wat opportunistisch inmiddels. Het zijn de zenuwen.

Maar goed. Hij mag nu gewoon zijn eigen, vertrouwde, rood-wit-blauwe tijdritpak aan. En dat is een stuk sneller dan het roze pak, zegt Sunweb-trainer Aike Visbeek. Het zou zelfs 5 tot 10 seconden kunnen schelen op 29 kilometer.

Dat wordt bevestigd door ploeggenoot Tom Stamsnijder op Radio 1.

Sunweb-ploegleider Aike Visbeek: 'Het meest 'tricky' van vandaag is dat je je gewoon niet meer goed voelt na drie weken. Je bent in een tijdrit op zoek naar het goede gevoel, maar dat zal niet komen, voor niemand. Het wordt een martelgang, maar daar is Tom op ingesteld.'

Jos van Emden ziet andere specialisten als Kiriyenka en Sanchez zich kapotrijden op zijn tijd. Voor Lotto-Jumbo is inmiddels ook Stef Clement vertrokken.

1. Jos van Emden 33'8"

2. Manuel Quinziato +27"

3. Vasil Kiryienka +31"

Tom Dumoulin is geliefd in het peloton. Stef Clement schreef: 'Na het zien van het parcours van de Giro d'Italia is mijn advies; ga er rustig voor zitten vanmiddag, het wordt een memorabele dag voor Nederland!'

En ook: 'Hoe symbolisch kan het worden: Dumoulin kan de Giro winnen in het rood-wit-blauw. Voor hemzelf, voor zijn team en het hele land.'

Ook Philippe Gilbert gunt het de Nederlander. 'Ook al ben ik niet zijn teamgenoot.'

Nog minder dan een uur. En als u niet, net als wij, dit lijstje al de hele ochtend aan het opdreunen bent, nog even een opfrisser:

1. Nairo Quintana, Colombia, Movistar, 90:00:38.

2. Vincenzo Nibali, Italy, Bahrain-Merida, :39.

3. Thibaut Pinot, France, FDJ, :43.

4. Tom Dumoulin, Netherlands, Sunweb, :53.

5. Ilnur Zakarin, Russia, Katusha-Alpecin, 1:15.

'Dit is de grootste kans voor mij om ooit een tijdrit te winnen in een grote ronde', zei Jos van Emden direct na zijn tijdrit voor de camera's van Eurosport. 'Het parcours ligt me, misschien is het een beetje lang, maar die 10 kilometer extra maakt na drie weken Giro ook niet veel meer uit.'

De voorlopige top-3:

1. Jos van Emden 33'8"

2. Manuel Quinziato+27"

3. Vasil Kiryienka+31"

Hoe staat het met de zenuwen? We moeten nog wel even wachten op Dumoulin. Dus prima gelegenheid om dit profiel van de Limburger er nog een keer bij te pakken.

Slim, kritisch, leergierig. Je zou Tom Dumoulin gerust een exponent van een nieuwe generatie wielrenners kunnen noemen. Als hij was ingeloot voor de studie geneeskunde had hij geen roze leiderstrui gedragen, maar een witte doktersjas.

Voor Dumoulin was topsport een bewuste keuze, geen laatste redmiddel om zich te ontworstelen aan het arbeidersmilieu, zoals vroeger in de wielersport vaak het geval was.

Zijn ouders - vader John is hoofd van het ivf-laboratorium in het ziekenhuis in Maastricht, moeder Erna beleidsmedewerker bij de gemeente Heerlen - waren zelfs hogelijk verbaasd dat hij zijn studie gezondheidswetenschappen aan de universiteit van Maastricht opgaf om profwielrenner te worden.

Ook mooi: Jos van Emden met de beste tijd voorlopig. 33 minuten en 8 seconden. Hoe lang blijft hij op de hotseat? Van Emden is een specialist. Zijn gemiddelde over 29 kilometer: 53,06 km/u.

Fernando Gaviria zorgde al voor het eerste succes in Colombia: de puntentrui. Lijkt ons wel genoeg toch? Zij het paars, wij het roze.

Voor de kenners: het verzet waarmee de favorieten rijden.

Nibali 55*11 (info Merida )
Quintana 56*11 (info Canyon)
Dumoulin 58*11 (team Sunweb)

Dat eerste cijfer is het aantal tandjes op het tandwiel voor, die andere het aantal op het tandwiel achter.

Duidelijk dus dat Dumoulin het zwaarste verzet kan trappen. En dus het meeste wattage en snel kan ontwikkelen.

In de straten van Bogota wordt meegeleefd met de verrichtingen van Nairo Quintana, meldt collega Robert-Jan Friele. Hij maakte onderstaande foto.

Beeld Robert-Jan Friele

Van tijdrijder tot ronderenner: hoe gaat die omscholing in zijn werk? Tom Dumoulin (26), kopman in de Giro, over eten, klimmen, leiderschap en de last van de roze leiderstrui.

Een paar jaar geleden liet hij nog optekenen in een interview: 'Ach, wat maakt die ene hamburger uit?' Maar dat was de Tom Dumoulin die je lekker moest laten fladderen. Die zich het liefst focuste op zijn specialiteit: de tijdrit. En die je niet moest vermoeien met hoe het leven van een wielerprof eruit zag. Nu, een paar jaar ouder en wijzer, beseft hij: 'Ik ben op een punt gekomen in mijn carrière dat die ene hamburger wel degelijk telt.'

Lees hier het hele interview dat we voor deze Giro d'Italia met Tom Dumoulin hadden terug.

De Giro d'Italia is opgericht om de roze pagina's van La Gazzetta dello Sport te vullen met wielerverhalen. De krant en de ronde zijn al 100 jaar innig met elkaar verbonden.

Waarom de roze trui in de Giro d'Italia roze is? Iedereen die wel eens een Gazzetta openslaat, weet het antwoord: omdat ook de grootste sportkrant ter wereld roze is. En La Gazzetta organiseerde ooit de eerste Giro, net zoals de krant L'Auto, die op geel papier werd gedrukt, ooit de eerste Tour de France organiseerde. De Giro d'Italia komt dit weekend thuis. De laatste etappe finisht in Milaan, daar waar de Ronde precies honderd edities geleden werd opgericht door een groep sportjournalisten die meer kranten wilden verkopen. Voor verkoop, zo wisten ze, heb je verhalen nodig. Of specifieker: wielerverhalen. Urenlang afzien, onderlinge strijd, bondgenootschappen die net zo snel weer verbroken worden als een vakantieverkering. Lange tijd was de hoofdredacteur van de belangrijkste sportkrant ter wereld tegelijkertijd koersleider. Zo bood Emilio de Martino ooit 1 miljoen lire redactiebudget aan Gino Bartali om alsjeblieft nog een keer mee te doen aan de Ronde.

Lees hier meer over ons bezoek aan de redactie van de beroemde sportkrant.

Beeld Daniel Cohen

Aike Visbeek, één van de ploegleiders van Tom Dumoulin bij Sunweb, durft nog niet te zeggen dat zijn Limburgse pupil zondag als eerste Nederlander ooit de Ronde van Italië op zijn naam schrijft. 'Het gaat nog heel spannend worden', zei hij gisteren na de laatste bergetappe waarin Dumoulin vijftien seconden toegaf op zijn belangrijkste concurrenten.

'Het beste was geweest dat hij niets had verloren', besefte Visbeek. 'Maar we hadden hier voor de etappe wel voor willen tekenen. Laten we ons echter niet rijk rekenen. Dit wordt de laatste dag van een grote ronde en dan gelden er andere wetten. Dit is een andere situatie dan dat je een etappekoersje van zeven dagen rijdt en op de laatste dag een tijdrit hebt. We hebben hier zes bergetappes gehad en zondag zijn er nog een keer goede benen nodig.'

Dumoulin maakte gisteren ogenschijnlijk een tuimeling, van de tweede naar de vierde plaats, maar de werkelijkheid is dat hij met achterstanden van 53 seconden op rozetruidrager Nairo Quintana, 14 op Vincenzo Nibali en 10 op Thibaut Pinot als specialist in het rijden tegen de klok nog altijd riant zicht heeft op de eindzege. Pinot, zelf de winnaar van de rit tussen Pordenone en Asiago, zei het na de wedstrijd: 'Dumoulin is de favoriet.'

Bauke Mollema, die negende werd: 'Ik denk dat Dumoulin gaat winnen.' Nairo Quintana: 'Ik zal de tijdrit van mijn leven moeten rijden.'

Zelf hield hij zich op de vlakte. 'Ik wil nog niet bezig zijn met morgen. Ik moet niet gaan speculeren. Dat gaan jullie maar doen, maar ik zet gewoon mijn telefoon uit.' Hij verwacht wel dat de tijdsverschillen minder groot zullen zijn dan in de eerste tijdrit naar Montefalco. Toen reed hij de concurrentie op grote achterstand.

Maar vergelijken is lastig, volgens hem: met net geen dertig kilometer is het parcours morgen tien kilometer korter dan in Umbrië en na een afmattende Giro is het nog maar afwachten wat een renner nog aan vers sap in de benen heeft. 'Iedereen gaat minder zijn. Het is zaak te sterven tot aan de meet. Ik ga gewoon rammen, volle bak rijden. Afzien als een buffel. Dan zien we het wel na de finish.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden