Telemarketing

Zo wil het kabinet een einde maken aan irritatie over ongevraagde telefonische aanbiedingen

Het kabinet poogt een einde te maken aan de grote irritatie die vele Nederlanders ondervinden bij ongevraagde telefonische aanbiedingen. Goede doelen en commerciële bedrijven mogen binnenkort niet langer zonder toestemming nieuwe klanten telefonisch benaderen.

Beeld ANP

Donderdag publiceerde staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken) een wetsvoorstel dat de regelgeving rond telefonische aanbiedingen flink aanscherpt. Tot ongenoegen van de goede doelen worden zij in het wetsvoorstel over één kam geschoren met commerciële aanbieders. Voor de wet de Tweede Kamer passeert, zal naar verwachting een sterke lobby op gang komen om dit onderscheid wel aan te brengen. Keijzer zelf vond dit niet nodig, omdat de Kantar-studie waaraan de staatssecretaris refereert, uitwijst dat ook telemarketing van goede doelen bij velen tot irritatie leidt.

Hoogleraar privaatrecht Charlotte Pavillon van de Rijksuniversiteit Groningen voorziet grote schade voor bedrijven die telemarketing toepassen. ‘Veel bedrijven zien dit met argusogen aan. Voor nieuwe klanten zijn veel bedrijven heel afhankelijk van telemarketing,’ zegt Pavillon. ‘Het rechtstreeks benaderen is een zeer gewilde methode, zeker in concurrerende markten. Met alleen een advertentie ga je het niet redden.’

Daar heeft Keijzer geen boodschap aan: ‘Nederlanders ergeren zich in grote mate aan ongevraagde, telefonische verkoop,’ verklaart de staatssecretaris. ‘Daarom ga ik dit wettelijk verbieden.’ Uit het onderzoek van Kantar blijkt dat telefonische verkoopbenadering een collectieve ergernis oplevert: 88 procent van de ondervraagden stelt de telefoontjes van goede doelen niet op prijs. Bij commerciële aanbieders ligt de irritatiefactor nog hoger. Vooral loterijen zijn impopulair: 96 procent zit niet te wachten op een telefonisch aanbod voor een kansspel.

Grieven

De grieven over telemarketing bewegen Keijzer ertoe de teugels rondom ongevraagde telefoonverkoop flink aan te trekken. Als het aan het kabinet ligt, mogen bedrijven en organisaties zonder toestemming telefonisch geen nieuwe klanten meer werven. Ook moet er een einde komen aan de anonieme telefoontjes van bedrijven en goede doelen. Wagen zij zich hier wel aan, dan kunnen boetes volgen.

Wie wel openstaat voor telefonische aanbiedingen, moet dat zelf expliciet hebben aangegeven op bijvoorbeeld een webformulier. Daarmee lijkt het kabinet een einde te maken aan het bel-me-niet-register. Het bestand, waarin bijna 10 miljoen mensen geregistreerd staan, blijkt niet waterdicht en biedt te weinig bescherming aan bijvoorbeeld zzp’ers. Doordat veel zzp’ers thuiswerken, raakten privé en zakelijke gegevens met elkaar verstrikt. Via de Kamer van Koophandel sijpelden de contactgegevens van zelfstandigen door naar telemarketeers, waardoor ze alsnog werden benaderd.

Maar degenen die hopen niet meer gestoord te worden door de bedrijven, komen bedrogen uit. Voorlopig zullen telemarketeers nog door kunnen gaan met ongevraagde telefonische aanbiedingen. Naar verwachting dient het kabinet het wetsvoorstel aan het einde van het jaar in bij de Raad van State, waarna de Tweede en Eerste Kamer het zullen behandelen.

Termijn

Het kabinet maakt het bedrijven moeilijker om nieuwe klanten telefonisch aan zich te binden, maar is milder als het gaat om bestaande klanten. Een wens van consumentenorganisaties om wettelijk vast te leggen binnen welke termijn organisaties bestaande klanten opnieuw mogen bellen, vindt geen weerklank in het voorstel.

Keijzer laat het initiatief om met een termijn te komen vooralsnog aan de bedrijven zelf, maar het kabinet kan later alsnog besluiten deze te verkorten. Een verlopen loterijlidmaatschap betekent dus nog niet dat je beschermd bent voor een nieuwe aanbieding binnen de nog vast te stellen termijn.

Door de bal bij het bedrijfsleven te leggen, ontstaat een interessante discussie, verwacht hoogleraar Pavillon. ‘In Nederland is van oudsher een traditie van zelfregulering door de markt,’ zegt Pavillon. ‘Maar ik vraag me af of er een eenvormige termijn mogelijk is. Uitgeverijen hebben andere klantrelaties dan energiebedrijven. Iemand die twintig jaar klant is geweest, mag misschien langer lastiggevallen worden dan iemand met een proefabonnement. Daar kan nog lang over gebakkeleid worden.’

‘Betaal mensen voor hun gratis arbeid voor Google en Facebook’
Zonder het te weten, doen we vaak onbetaald werk voor techbedrijven als Google en Facebook. Het wordt tijd dat mensen daar een vergoeding voor krijgen, vindt econoom Maarten Goos. ‘U mag verdienen aan uw data.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden