Zo vuil als 17 meegerookte sigaretten per dag

Dat wonen langs een snelweg ongezond is, weet iedereen. Toch doen veel lagere overheden te weinig aan de vuile lucht, vinden burgers....

Dat deze locatie 'de smerigste straat' van Nederland is, zoals wordt gesteld, is onwaarschijnlijk. De drukke verkeersader is toevallig de plek waar apparatuur van onderzoeksinstituut RIVM de grootste vervuiling meet. Het RIVM meet op slechts 36 locaties luchtverontreiniging met fijn stof.

Aannemelijk is dat diverse wegen in Amsterdam en Rotterdam vergelijkbare overschrijdingen van de Europese normen kennen . Het probleem speelt ook buiten de Randstad: in Nijmegen en Eindhoven zijn snelwegen een probleem. Volgens het ministerie van VROM is het wonen in de buurt van een drukke snelweg 'ongeveer even ongezond als het meeroken van 17 sigaretten per dag'. Vooral op plekken met veel optrekkend en afremmend verkeer kan de concentratie schadelijke stoffen zeer hoog zijn.

Volgens longarts Fernand Palmen van het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg is het verband tussen longziekten en luchtvervuiling bewezen. In Tilburg ligt de sterfte als gevolg van longziekten 28 procent boven het landelijk gemiddelde. Palmen: 'Ik denk dat het verkeer een belangrijke factor is. Over de Tilburgse ringbanen rijdt veel vrachtverkeer, en die wegen liggen heel dicht tegen de stad.'

In Rotterdam speelt hetzelfde probleem. Tienduizenden inwoners van deze stad worden dagelijks blootgesteld aan hoge concentraties luchtvervuiling, die met name voor kinderen gevaarlijk is. Basisschool De Regenboog, die vlak bij de A13 ligt, is daarom een verhuizing beloofd. 'Daar wachten we nu al vier jaar op', zegt directeur Reinoud de Vries.

De stad Utrecht lijkt niet wakker te liggen van de vervuiling. Op de twee plekken waar het RIVM meet, worden de normen overschreden. 'We hebben geen maatregelen in voorbereiding', zegt de woordvoerder van wethouder Yet van den Bergh (Leefbaar Utrecht) van verkeer. 'Dit is een zaak voor het rijk en Europa. Zij moeten de auto-industrie maar strengere normen opleggen.'

Advocaat Phon van den Biesen, die de procedure tegen de gemeente Den Haag leidt, herkent de opstelling van Utrecht. ' Het is een misvatting dat gemeenten niets kunnen doen. We vragen voor de Veerkade bijvoorbeeld een verbod voor vrachtwagens.'

Tilburg treft wel maatregelen. Zo hebben bewoners van enkele flats luchtfilters gekregen, zodat de ramen aan de straatzijde niet meer open hoeven. Bussen en andere voertuigen van de gemeente zullen niet langer op diesel rijden, maar op gas. 'Eigenlijk zou diesel verboden moeten worden', zegt een woordvoerder van de verantwoordelijke Tilburgse wethouder, Loet Visschers. 'Maar daar gaan we niet op wachten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden