Zo maak je het perfecte blokkenschema

Festivaldirecteur Eric van Eerdenburg legt u uit hoe het perfecte blokkenschema eruit ziet.

Eric van Eerdenburg.Beeld Jérôme Schlomoff

'Het is een mythe dat wij een festival precies zo kunnen programmeren als we willen. Als je dat blokkenschema in je hand houdt, moet je beseffen dat er zoveel krachten spelen die de indeling hebben beïnvloed. Er is een constant debat gaande tussen onze programmeurs en de agenten en managers van artiesten.

'De status van de artiest staat nog weleens in de weg, zullen we maar zeggen. Sommige acts willen niet voor of na een man of een vrouw spelen, soms wil een singer-songwriter niet op hetzelfde podium staan waar ook harde metalbands staan. Je komt de gekste eisen tegen. Wij redeneren in eerste instantie niet vanuit de stijl of het genre van een podium, maar vanuit de capaciteit. Artiesten spelen liever voor 5.000 man in een bomvolle tent, dan voor 6.000 in een halflege tent.

'Logischerwijs programmeer je de populairste acts in de grootste tenten, liefst als afsluiter. Maar ja, elk festival wil Muse of Foo Fighters als afsluiter en dat gaat gewoon niet. Met Lowlands hebben we veel contact met Pukkelpop in België, omdat we tegelijkertijd in hetzelfde vijvertje vissen. De laatste dag heb je een grote afsluiter, het liefst een beetje up-tempo, je werkt toch toe naar een apotheose.

CV

Eric van Eerdenburg (55) is de festivaldirecteur van Lowlands (al zestien jaar) en Down The Rabbit Hole. Daarvoor was hij onder meer artiestenmanager, tourmanager en producent van muziekspektakel Heineken Night of the Proms.

'Belangrijkste is dat je niet twee gelijksoortige acts tegenover elkaar zet. Op Lowlands moet je dus niet Travis Scott tegenover Anderson .Paak zetten, want die zitten allebei in het hoekje van vooruitstrevende hiphop en r & b, en de fans daarvan willen waarschijnlijk beide zien. Natuurlijk heb je mensen met een eclectische smaak, maar over het algemeen proberen we langs logische lijnen van smaak de acts te plannen.

'Bijna altijd laten we de optredens een klein beetje overlappen. Dat doen we niet zodat mensen voor het einde van een concert al weggaan, maar als iedereen precies op hetzelfde moment in beweging komt, kan dat een naar gevoel geven. De grote podia dicteren de publieksstromen. Als er op Lowlands dus een optreden afloopt in de Alpha dan zorg je dat er direct in de Lima, een veel kleiner podium, iets begint, zodat mensen daar langslopen en misschien blijven hangen.

'Dan heb je het ontwerp van het blokkenschema. Overzichtelijkheid is het belangrijkste. Zwarte blokjes met witte letters, de tijd duidelijk aangegeven, het artwork is in de stijl van het hele festival. De tierelantijntjes in het design moeten niet storend zijn. Onze tijdlijn loopt altijd horizontaal. We waren laatst op het Spaanse festival Primavera en toen zaten we allemaal te vloeken op dat blokkenschema omdat het verticaal stond. Maar goed, dat is volkomen subjectief natuurlijk.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden