Zo maak je de perfecte zombie volgens propmaker Erik Hillenbrink

'Zombies verkeren qua uiterlijk in een schemergebied tussen leven en dood'

Van Game of Thrones tot The Walking Dead; het regent zombies in populaire tv-series. Hoe maak je zo'n levende dode? Een spoedcursus van propmaker en special make up-artist Erik Hillenbrink (30).

Foto Frank Ruiter

'De zombie is naast de vampier en de weerwolf een van de klassieke figuren uit het horrorgenre. Iedereen is bang voor de dood, het idee dat je lichaam wegrot tot er niks meer van je te herkennen is. Zombies spelen in op die angst, omdat ze wat uiterlijk betreft in een schemergebied tussen leven en dood verkeren.

'Als filmstudio's ons om een zombie vragen, krijgen we geen lange lijst met eisen hoe de zombie er precies uit moet zien. Ze vertrouwen op onze ervaring. Da's maar goed ook, want het maakt nogal uit of je een zombie moet maken van een acteur met een rond gezicht of iemand met een mager gezicht.

Tekst gaat verder onder de foto.

Foto Frank Ruiter

'Als een lijk vergaat, verdwijnt de huid en komt de bottenstructuur nadrukkelijker naar voren. Wij proberen dat effect na te bootsen met protheses. Dunne lapjes siliconen die we zelf gieten in mallen, om ze vervolgens op het gezicht van de acteur te plakken.

'We lijmen de huidkleurige protheses op plekken in het gezicht met relatief veel bot; kaken, randje van de neus, voorhoofd, jukbeenderen. Door die verhoging van de huid rond de ogen, lijken de oogkassen dieper te komen liggen. Vervolgens gebruiken we make-up om de huid plaatselijk grauwer te maken, of om het zo te laten lijken dat je de botstructuur al een beetje door de huid ziet schijnen. Deze techniek komt ook goed naar voren in Thriller, de videoclip waarbij Michael Jackson verandert in een zombie.

Erik Hillenbrink

Erik Hillenbrink (30) werkt bij het familiebedrijf Rob's Prop Shop in Purmerend. Vader Rob en zoon Erik werkten mee aan special effects voor ontelbare films, tv-series, theaterproducties en reclames. Erik studeerde in 2008 af aan de filmacademie, maar deed zijn eerste filmklus al als puber: de bediening van rode lampjes in de film Nynke (2001), op het moment dat de hoofdpersoon gloeiend hete kooltjes pakt.

Foto Frank Ruiter

'Van een rond gezicht is het moeilijker om een mooie zombie te maken; de botten zijn dan minder geprononceerd. Siliconen op de wang plakken en daar tanden op schilderen? Gaat niet werken, dan krijg je geen goed driedimensionaal effect. Maak dan liever een speciaal gebit dat de acteur over zijn lippen kan dragen, zodat het lijkt alsof zijn lippen en wangen al deels zijn weggerot. Contactlenzen die de kleur uit de ogen halen, waardoor die grauwer worden, creëren ook de illusie dat het leven uit het personage is gezogen.

'Zelf ben ik fan van The Walking Dead, een postapocalyptische wereld waarin overlevenden de strijd aangaan met zombies. In seizoen één lijken de zombies nog behoorlijk op echte mensen, maar in seizoen zeven staan ze duidelijk al veel dichter bij het dodenrijk. Die ontwikkeling, gecombineerd met de massaliteit van al die hordes zombies; schitterend.

'In Nederland is het horrorgenre relatief klein. Films als Sint van Dick Maas, The Windmill Massacre van Nick Jongerius, dan houdt het al snel op. Gelukkig is in de film- en televisiewereld behoefte aan meer special effects dan alleen zombies. Schotwonden, een personage dat twintig jaar ouder moet lijken, een complete giraffe voor de film Dikkertje Dap; het is dan wel geen horror, maar ik maak het net zo graag.'

Foto Frank Ruiter
Meer over