Zo maak je de perfecte flaptekst

Een minicollege flaptekstschrijven van literair agent Lolies van Grunsven. Zodat u begrijpt hoe lastig het is u te overtuigen een boek te kopen.

Lolies van Grunsven. Beeld Jérôme Schlomoff

'Het is een woord van niets: 'flaptekst'. In het Engels is het zo mogelijk nog erger: 'blurb'. Toch is de tekst op de achterkant van een boek heel belangrijk. Mensen pakken een boek op omdat ze de titel en het omslag aansprekend vinden. Daarna draaien ze het om en lezen ze de flaptekst. Als die enthousiasmeert én nieuwsgierig maakt, wordt de kans dat ze het boek ook echt kopen groter.

'Bondigheid is daarom belangrijk. Zeker nu de tekst vaak ook online als productomschrijving wordt gebruikt. Voor de opkomst van het internet kon er meer worden uitgeweid over de inhoud van het boek. Maar nu moeten de auteur en zijn redacteur - die de flaptekst meestal samen schrijven - in zo'n honderdvijftig woorden duidelijk maken om wat voor soort boek het gaat en voor wie het bedoeld is.

'Bij non-fictieboeken is dat niet al te ingewikkeld omdat het onderwerp en de doelgroep duidelijk zijn. De titel en ondertitel zeggen vaak al veel. Je moet dan in de flaptekst vooral benadrukken wat dit boek toevoegt aan alles wat al eerder over het onderwerp geschreven is. Staat er bijvoorbeeld nieuwswaardige informatie in?

Lolies van Grunsven

Lolies van Grunsven (1971) werkte als redacteur bij literaire uitgeverijen. In 2010 zette ze haar eigen agentschap op, Van Grunsven Creative Management. Ze richt zich op de inhoudelijke en zakelijke begeleiding van schrijvers zoals Anne-Gine Goemans, Thomas Heerma van Voss, Daan Heerma van Voss, Thomas Acda en Maartje Wortel. Ze heeft honderden flapteksten geschreven.

Beeld Jérôme Schlomoff

Noemen, noemen, noemen

'Voor een roman is het vaak veel lastiger een goede flaptekst te schrijven: de doelgroep is niet afgebakend en de inhoud is minder eenduidig. Je moet dus kiezen wat je wilt vertellen. Natuurlijk is dat sowieso iets over de hoofdpersoon, en de moeilijkheden die hij bij het bereiken van zijn doel tegenkomt. Als de specifieke tijd en plaats - zeg, Amsterdam in de Middeleeuwen - belangrijk zijn, vermeld je die ook. Daarbij moet je iets zeggen over de sfeer en stijl van het boek: Klassiek of modern? Bloemrijk of helder? En heeft de schrijver prijzen gewonnen? Veel exemplaren verkocht? Goede recensies gekregen? Noemen, noemen, noemen.

'Maar het belangrijkste is dat de flaptekst duidelijk maakt waarom het boek uniek is. Waar gaat het nou écht over? Dat moet beschreven worden zonder dat je het hele boek samenvat, of te veel van de plot weggeeft.

'Clichés moeten zo veel mogelijk worden vermeden. 'Niets is wat het lijkt en zelfs dat niet' om een thriller te beschrijven? Ik zou het niet doen. Of de beproefde 'even-als'-samenstelling: 'even hartverscheurend als indrukwekkend'. Die kennen we nu wel. Maar het blijft moeilijk alle clichés uit te bannen. Om veelgebruikte woorden als 'aangrijpend', 'tragikomisch' of 'ontroerend' kun je soms niet heen.

Beeld Jérôme Schlomoff

Niks beloven

'Ten slotte is het belangrijk dat je in de flaptekst niets belooft wat in het boek niet wordt waargemaakt. Volgens W.F. Hermans was dit bijna altijd het geval. Hij was dan ook faliekant tegen flapteksten. En inderdaad, als je iets beweert in de trant van 'dit boek bezorgt je gegarandeerd slapeloze nachten' terwijl lezers er juist bij in slaap vallen , krijg je dat geheid terug in de kritieken.

'Het schrijven van de perfecte flaptekst is dus bepaald geen sinecure. Ik geef schrijfcursussen aan beginnende schrijvers en een van de eerste opdrachten is het schrijven van de flaptekst van hun eigen boek. Ze moeten dus op zoek naar de kérn van hun verhaal. En dat vinden ze altijd het allermoeilijkst.'

Beeld Jérôme Schlomoff
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden