Advertentie van Big Data Expo

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciele afdeling van DPG Media. De journalisten van de Volkskrant zijn hier niet bij betrokken.

Zo bouw je een duurzame data science strategie

Steeds meer organisaties gaan aan de slag met data science. Er wordt geëxperimenteerd op verschillende vlakken in de organisatie om te zien wat de voordelen zijn en hoe data science aan de bedrijfsdoelstellingen kan bijdragen. Vragen als ‘Als we gepersonaliseerde mails sturen, wat is het effect van meer personalisatie in onze communicatie?’ en ‘Als we ons klantcontact verbeteren, wat gebeurt er dan met de NPS?’ staan hierbij centraal. Maar zelden wordt het volledige potentieel benut. Wat hiervoor nodig is is een shift van experimentele projecten naar strategische waarde op het hoogste niveau. Maar hoe doe je dat? Hoe bouw je een duurzame data science strategie?

Fleur Hasaart Beeld Big Data Expo

Een duurzame data science strategie is niet gebonden aan een afdeling, is niet gericht op een specifiek middel en is niet gericht op resultaat op enkel de korte termijn. Een duurzame data science strategie neemt de hele organisatie mee in de doelstellingen en de stappen om die doelstellingen te behalen. Nieuwe inzichten die uit de data komen, kunnen businessmodellen omvormen. Duurzaam gaat over succes op de lange termijn. Bij een duurzame data science strategie staat een duurzame relatie met de klant centraal en daar liggen ook diverse ethische vragen aan ten grondslag.

De hele organisatie moet het belang ervan inzien

Fleur Hasaart is Manager Data Science bij CZ. Binnen deze zorgverzekeraar is zij begonnen met het pad dat leidt naar een duurzame data science strategie. Fleur Hasaart: “Tweeëneenhalf jaar geleden begonnen we bij CZ met wat losse projecten rondom data science. Iedere maand werd er een ander onderwerp behandeld en testten wij of we hiervoor data in konden zetten en of dit bij ons bedrijf paste. We zagen echter dat om het hele bedrijf het belang van data science in te laten zien, we het anders moesten aanpakken. Niet de focus op experimenteren, maar het een strategisch onderdeel laten zijn van de bedrijfsvoering. Pas als afdelingen samenwerken zet je écht stappen om een klantgericht bedrijf te zijn.”

Wil je met de gehele organisatie achter dit gedachtengoed staan, dan is het belangrijk dat elke werknemer in het proces wordt betrokken. Laat succesverhalen rondom data science zien, geef workshops en voer een klanttevredenheidsonderzoek uit als bewijsvoering.

Iedere afdeling in dienst van de klant

Iedere afdeling staat uiteindelijk in dienst van de klant. Of het nu gaat om sales, marketing, klantenservice, of zelfs de financiële of product development afdeling. Door zo veel mogelijk data over de klant te verzamelen, vanuit al die afdelingen, kan steeds beter bepaald worden wat de klantbehoefte is, welke nieuwe producten er ontwikkeld dienen te worden, op welke manier klanten willen betalen en via welke touchpoints ze benaderd willen worden. Door data op een duurzame manier in te zetten waarbij echt wordt gekeken naar wat de waarde is voor de klant, kun je ook succes op de lange termijn borgen.

Beeld Big Data Expo

Privacy-by-design als onderdeel van de strategie

Privacy en vertrouwen zijn een essentieel onderdeel in een duurzame klantrelatie en dus ook in je strategie. Als je je klant goed kent, weet je ook welke informatie hij of zij niet met je wil delen. Door de dienstverlening op basis van privacy-by-design in te richten zorg je ervoor dat het belang van privacy in alle oplossingen verankerd is. Het is belangrijk dat organisaties privacy gaan zien als een kans in plaats van een bedreiging. Het is juist een kans om een relatie van vertrouwen met je klant op te bouwen. Zorg er dan ook voor dat klanten in nieuwe innovaties meer transparantie krijgen en meer controle hebben over hun gegevens. Bijvoorbeeld met een privacy dashboard. Onderzoek laat zien dat hoe meer controle klanten hebben over hun data, hoe meer ze je vertrouwen en hoe meer ze je hun data toevertrouwen.

Cultuurverandering is noodzakelijk

Lokke Moerel is Hoogleraar Global law and IT aan de universiteit van Tilburg en Senior Of Counsel bij Morrison & Foerster. Haar werk met grote Amerikaanse techreuzen op het gebied van strategische privacy en ethische kwesties heeft haar een expert gemaakt in big data en kunstmatige intelligentie. Lokke Moerel: “Nieuwe digitale bedrijfsmodellen brengen privacy issues en ethische dilemma’s met zich mee. De governance van gevestigde bedrijven remt daarbij digitale innovatie. Hun business wordt geacht te innoveren en de compliance functie doet vervolgens een check of de nieuwe diensten aan de privacy-eisen voldoen. Wanneer organisaties privacy als kans gaan zien en nieuwe diensten ontwikkelen op basis van privacy- en ethics-by-design, krijg je betere producten met een sterk fundament. Dit is alleen mogelijk als de betreffende experts onderdeel zijn van de innovatie teams en het team vervolgens gezamenlijk verantwoordelijkheid voor compliance neemt. Dit vergt echt een cultuurverandering.”

Het is dus tijd dat bedrijven gaan nadenken over een strategische implementatie van data science. Dit levert meer rendement op dan korte projecten. Om de hele organisatie mee te krijgen is het van belang om een duurzame strategie uit te werken. Hierbij is data science niet enkel een technologische implementatie, maar moet het vanuit verschillende invalshoeken binnen de organisatie belicht en gedragen worden.

Meer weten?

Op de Big Data Expo heeft data science expert Building Blocks een uniek programma van vier sessies samengesteld met het thema ‘Building a Sustainable Data Science Strategy’. Drie experts op dit gebied zullen dit onderwerp vanuit verschillende oogpunten bespreken. Zij zijn;

-Daan van der Meijden, Director Customer Service bij Samsung
-Fleur Hasaart, Manager Data Science bij CZ
-Lokke Moerel, Hoogleraar Global law and IT

Tijdens interactieve sessies na afloop is het ook mogelijk om zelf over deze vraagstukken in discussie te gaan, waardoor geen enkele vraag onbeantwoord blijft.

Meer weten over het bouwen van een duurzame data science strategie? Bekijk dan het programma van de Big Data Expo en lees meer over de sprekers.

De journalisten van de Volkskrant zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden