Znaider

Znaider was in Nederland. Wie? Znaider. Winnaar van het Koningin Elisabeth Concours in 1997. 'Door Sir Yehudi Menuhin uitgeroepen tot de opvolger van de legendarische Eugène Ysaye.' 'Nu op weg naar een wereldcarrière.' Die Znaider....

Eerder dit jaar speelde Znaider onder leiding van Daniel Barenboim met de Berliner Philharmoniker het Vioolconcert van Nielsen. En hij speelde met de Philadelphia Orchestra in Carnegie Hall. En hij speelde onder Marcello Viotti met de New York Philharmonic Orchestra. En hij zal spelen met de Chicago Symphony Orchestra. Die Znaider. Nikolaj Znaider. 'The focus of international attention.'

Nu was Znaider in Nederland en speelde hij het Vioolconcert van Sibelius met het Göteborg Symfonieorkest in het Concertgebouw te Amsterdam. De Volkskrant stuurde een recensent, NRC Handelsblad stuurde een recensent. Meer niet.

Inderdaad, een krant kan onmogelijk alle gebeurtenissen volgen. En misschien is de de komst van een beroemde violist van 25 jaar werkelijk niet zulk groot nieuws. Er komen vaker grote violisten en er komen vaker winnaars van het Elisabeth Concours naar Nederland. Die ga je niet opwachten onderaan de vliegtuigtrap, die vraag je niet om interviews, daarover bericht je niet op de voorpagina. Waarom niet?

Er is een duidelijke standaard voor de hoeveelheid aandacht die kunstenaars kunnen verwachten. Mimespelers krijgen geen aandacht, schrijvers daarentegen heel veel. Voor die verdeling is geen rationeel argument te geven, de situatie is zo gegroeid en iedereen houdt zich eraan. De grote solisten hebben het bij die verdeling van aandacht nog redelijk goed getroffen: sommige kranten schrijven over ze, andere kranten niet. Dat is nu eenmaal de gewoonte en verandering valt niet te verwachten.

Als een gevolg van deze verdeling in aandacht wordt de krantenlezer feller aangespoord een boek te lezen of een opera te bezoeken dan een vioolconcert te beluisteren. En zo zet zich de vicieuze cirkel in werking: hoe minder de kranten schrijven, hoe minder mensen er komen, hoe minder optredens er zijn, hoe minder de kranten schrijven, hoe minder mensen er komen, hoe minder. . .

Dat we op deze manier soms zeldzame optredens mislopen, dat grote wonderen ongehoord blijven en onbesproken, blijkt uit de recensie van Wenneke Savenije over het optreden van Znaider. 'Onnavolgbaar,' was het, `en verbazingwekkend, geraffineerd en eigenzinnig.' Savenije kwam haast woorden te kort om uitdrukking te geven aan haar bewondering. 'Een waarachtig talent.' Wie? Znaider. 'De uitzonderlijk getalenteerde violist Nikolaj Znaider.'

Uit de bespreking van Hans Heg in de Volkskrant kon je al opmaken dat Znaider goed had gespeeld, Heg sprak van 'het expressieve, intense en virtuoze spel van Znaider'. Maar toch bezong hij in zijn bespreking vooral de verdiensten van het orkest en de dirigent Neeme Järvi. 'Eén groot feest,' was het, die avond, 'beter bericht ''Uit het Hoge Noorden'' hadden we niet kunnen ontvangen.' Over de solist in het vioolconcert schreef Heg nog: 'Hij had het niet beter kunnen treffen met dirigent Järvi en zijn ploeg.' Wie? Znaider. 'De fenomenale solist Nikolaj Znaider.'

Wenneke Savenije was al even ingenomen met Neeme Järvi en het Symfonieorkest van Göteborg: Griegs Peer Gynt werd 'schitterend' uitgevoerd en de Zesde Symfonie van Sjostakowitsj werd 'met serene toewijding uitgesponnen'. De hoogste lof gold echter Znaider. En wel vanwege 'het raadselachtige vermogen om met kleine 'afwijkingen' van het gangbare te verrassen.' Znaider 'kan alles ' en Järvi en zijn orkest droegen de sensitieve solist dan ook op handen.

Znaider was in Nederland. Wie? Znaider. De uitzonderlijk getalenteerde, fenomenale, internationaal beroemde topsolist Nikolaj Znaider. Zijn ster schitterde fel gedurende de korte tijd van het Sibelius Vioolconcert en doofde uit in het stilzwijgen van de volgende dag.

Alleen de mensen die erbij waren geweest mochten een wens doen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden