Column

Zit Fujifilm op de ideale weg?

'Niet de sterksten, niet de intelligentsten of slimsten, maar degenen die zich het best weten aan te passen aan verandering zullen overleven.'

Beeld Thinkstock

Dat concludeerde Charles Darwin. En het geldt niet alleen voor levende wezens, het geldt ook voor bedrijven. Morgen opent Fujifilm in Tilburg zijn derde Open Innovation Hub, na die in Tokio en Silicon Valley. Doel is met de huidige technologie nieuwe producten en markten te vinden, waardoor de werkgelegenheid voor 800 mensen in Brabant behouden kan blijven. Dat het een Open Innovation Hub is, wil zeggen dat partners welkom zijn.

In 2006 stopte het Japanse concern met de productie van fotorolletjes. Die was door de overgang van analoge naar digitale fotografie onrendabel geworden. Maar de kennis die daarmee is verworven, wordt nu op andere markten ingezet.

Business Week noemde het voorbeeld van een onderzoekster die in 2005 na zwangerschapsverlof terugkwam in het bedrijf. 'Terwijl ze tot dan toe stoffen testte die moesten voorkomen dat foto's in de loop van de tijd vervagen, moest ze nu dezelfde verbindingen testen voor vernieuwing van menselijk huidweefsel.' Binnen twee jaar had Fujifilm onder de naam Astalift een beautylijn ontwikkeld op grond van gelatine, dat een belangrijk bestanddeel is van foto-afdrukken. Gelatine wordt onttrokken aan collageen, waaruit ook de menselijke huid voor 70 procent bestaat. Het concern heeft medicijnen tegen ebola ontwikkeld, anti-verouderingscrèmes, sensoren voor de auto-industrie en doet onderzoek aan stamcellen. Deze activiteiten moeten de omzetdaling in fotopapier compenseren.

Het 82 jaar oude concern heeft wereldwijd nog 80 duizend mensen in dienst. Fujifilm is niet failliet gegaan zoals de voormalige concurrenten Eastman Kodak, Polaroid en Agfa Photo, die veel later actief werden met het zoeken naar nieuwe activiteiten. Eastman Kodak werd in 2013 zo goed als ontmanteld. Polaroid ging zowel in 2001 als in 2008 failliet. In de voormalige fabriek in Enschede is nu de zogenoemde Performance Factory gevestigd. De Belgische multinational Agfa-Gevaert verkocht in 2004 de fotodivisie. Een jaar later ging die failliet.

Beeld AFP

Bedrijven hebben zich vaker aan nieuwe ontwikkelingen moeten aanpassen. Beautyfabrikant Avon was aanvankelijk een boekverkoper, Nokia een papierfabriek, Colgate een kaarsenmaker en kauwgumfabrikant Wrigley maakte bakmeel. Philips heeft nog zijn oorspronkelijke lichttak, maar het concern zal mogelijk eind dit jaar vooral medische apparatuur produceren. Die veranderingen gaan steeds sneller, zoals IBM heeft ondervonden.

Fujifilm in Tilburg probeert de membraantechnologie voor foto's nu toe te passen in de olie- en gassector en de waterzuivering.

Fujifilm toont met die bereidheid dat het beter dan mening westers concern de woorden van Darwin heeft begrepen.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden