Zijn tweets en likes de kijkcijfers van de toekomst?

Televisiezenders gebruiken wereldwijd steeds vaker gegevens van Facebook en Twitter als graadmeter voor wat wel en niet werkt op tv. Tweets en likes van kijkers vormen op die manier de kijkcijfers van de toekomst. Zijn ze in Nederland ook al zo ver?

Beeld Adweek

'Als aanvullende informatie zijn de gegevens van sociale media interessant. Maar hoeveel mensen er daadwerkelijk kijken is uiteindelijk toch relevanter', stelt directeur Bas de Vos van de Stichting KijkOnderzoek, verantwoordelijk voor de dagelijkse kijkcijfermeting in Nederland. Hij denkt dat het hier zo'n vaart niet zal lopen; commerciële zenders als RTL en SBS, maar ook de publieke omroep maken nog volop gebruik van de cijfers die De Vos dagelijks aanlevert. Op basis van de kijkcijfers worden programma's gecontinueerd, afgevoerd of aangepast.

Wat het publiek er van vond, was jarenlang veel minder belangrijk en werd slechts vastgelegd door het waarderingscijfer, gegeven door een klein onderzoekspanel. Met de komst van sociale media is de mening van tv-kijkers onontkoombaar en belangrijker dan ooit. Kijkers kunnen programma's maken of breken; tweet-op-tweet-reclame levert zo duizenden kijkers meer of minder op. KijkOnderzoek houdt zelf niet bij over welke tv-programma's mensen online praten. Facebook en Twitter doen dat wel en bieden die gegevens steeds vaker succesvol aan.

Gedetailleerde informatie
Zo werkt Twitter in de Verenigde Staten samen met Nielsen Ratings - de Amerikaanse KijkOnderzoek - aan een officieel meetinstrument voor tweets over televisie. De miljoenen berichten worden ontleed voor zenders die daar behoefte aan en geld voor over hebben. Facebook geeft zenders tegen betaling toegang tot gedetailleerde informatie van gebruikers die op hun Facebookprofiel aangeven waar ze naar kijken en wat ze ervan vinden. In de VS gebeurt dit al langer, maar het sociale netwerk liet vorige week weten dit nu ook te gaan doen in landen als Frankrijk, Duitsland, India en Brazilië. Diverse grote zenders als TF1 (Frankrijk), Channel 4 (GB) en ZDF (Duitsland) sloten contracten met Facebook.

Beeld Netflix

RTL heeft 'nog geen besluit genomen'
In Nederland zouden die gegevens zeer interessant kunnen zijn voor RTL, SBS, Fox en de Publieke Omroepen. RTL Nederland (RTL4, 5, 7 en 8) laat desgevraagd weten dat het nog 'geen besluit heeft genomen' over een eventuele samenwerking met Facebook of Twitter. 'Alles ligt nog open', zegt een woordvoerster, die benadrukt er verder niets over kwijt te willen. Het geeft aan dat de zendergroep de online gebruikersgegevens serieus neemt en verder zwijgt om eventuele onderhandelingen niet te verstoren.

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) geeft aan dat het 'niet ondenkbaar is dat wij met deze bedrijven in gesprek gaan'. Een woordvoerder: 'Uiteraard is het dan maar de vraag wat zij te bieden en hebben, of het bijdraagt aan onze taak en of aan alle regels rond privacy en persoonsgegevens voldoet.'

Behoefte van de kijker
Online conversaties over de populairste tv-programma's en series maken duidelijk wie er precies naar de verschillende tv-programma's kijkt, wat hun persoonlijke voorkeuren zijn, maar ook wat ze in hun vrije tijd doen. De mediabedrijven bespreken deze info vervolgens weer met hun adverteerders die op deze manier nog beter weten waar ze hun reclames het beste kunnen plaatsen. Los daarvan kunnen lopende tv-programma's en series sneller dan voorheen worden aangepast aan de behoefte van de kijker: dáár zijn de makers straks tot in de puntjes van op de hoogte.

Beeld RTL
Beeld NPO
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden