'Zijn plannen voor een villawijk hebben Hessing de das omgedaan'

Frits Hessing investeerde 9 miljoen euro in de glazen cockpit aan de rijksweg A2. 'Dat is in feite twee keer zo veel als je in zo'n bedrijf zou moeten doen', zei hij tijdens het luxe openingsfeest tegen het

ERIK BLOEM

AMSTERDAM - Financieele Dagblad.

'Maar het was zo'n mooie plek, dat ik dacht, die paar miljoen extra haal ik er wel weer uit. Bovendien, als het mislukt, kan ik het pand morgen al met een flinke winst doorverkopen.'

Het typeert het optimisme van de autobaron. Juist zijn gedachten over vastgoed zijn de reden dat Hessing failliet is verklaard. Grootste probleem was een te bouwen villawijk, die hij maar niet van de grond kreeg. De plannen dateren van bijna tien jaar geleden en nog steeds is er geen paal geslagen.

De opening van de nieuwe showroom vond plaats op een regenachtige najaarsdag in 2005. De huizencrisis lijkt dan nog een profetie van doemdenkers. De verhuizing vanuit De Bilt naar de geluidswal lijkt een goede keuze voor het exclusieve autobedrijf. De achterblijvende showroom barstte uit zijn voegen, de gemeente moest al paal en perk stellen aan de bebouwing.

Met de grond, die sinds 1945 in bezit is van de familie, heeft Hessing grootse plannen. In de loop der jaren kocht hij zijn acht broers en twee zussen uit de onderneming uit. Nu wil hij er woningbouw ontwikkelen met compagnon Dik Wessels van bouwbedrijf VolkerWessels. In 2004 neemt Hessing een hypotheek van meer dan 20 miljoen euro op de grond bij SNS Property Finance, bedoeld voor de ontwikkeling van de wijk.

Later blijkt dat hij een exclusieve villawijk in gedachten heeft: Park Bloeyendael. Milieuorganisaties en buurtbewoners zijn niet direct enthousiast. Het terrein ligt aan de Utrechtseweg, in de Middeleeuwen de weg van Utrecht naar Keulen. De locatie maakt deel uit van de Stichtse Lustwarande, een gordel van meer dan honderd historische buitenplaatsen langs de Utrechtse Heuvelrug. De plannen passen volgens omwonenden niet in de omgeving en de regels van het natuurgebied worden met voeten getreden. Tunnels onder de Utrechtseweg verbinden de ecologische hoofdstructuur, die echter met de komst van de wijk gevaar loopt, zegt ook de lokale SP bij monde van raadslid Anne-Marie Mineur.

De bewonersvereniging LUW heeft de vergunningverstrekking door de gemeente De Bilt en de provincie Utrecht aangevochten. Ze ontwikkelden zelf een alternatief, met een architect in haar midden. Op 21 februari dient de zaak voor de Raad van State. Voorzitter Paul Winkler denkt dat de zaak een goede kans maakt, onder meer door de uitloop van woonkavels op natuurgebied. De zogenoemde slotgracht heeft daardoor ook een bouwbestemming, terwijl het om natuurgebied gaat. 'Daar gaan natuurlijk steigers komen, daar kun je op wachten.'

Ondertussen is Hessing, naast onderhandelingen met gemeente, milieuorganisaties en bewoners, druk bezig zijn projecten te financieren met een lening bij Alcredis, een financierder in de autobranche van de familie Louwman (Toyota-importeur en bekend van het Nationaal Automobiel Museum). Auto- en vastgoedverkoop lopen daarbij door elkaar, net als in de showroom, waar een ruimte is ingericht met artist's impressions van Park Bloeyendael.

Louwman verleent Hessing een hypothecaire lening van meer dan 11 miljoen euro, waarvan op 1 januari 2010 de laatste termijn verstreek. Het blijft onduidelijk waar het geld voor bedoeld is. Het onderpand is de grond waarop nog niets is gebouwd, en de voorraad auto's die aan de A2 geëtaleerd worden. De lening zou betaald worden met de inkomsten uit de woningverkoop, maar die loopt, zoals bekend, vertraging op. Daarom wordt de betalingstermijn door Alcredis uitgesteld tot oktober 2011.

De lol lijkt eraf voor Hessing. Eind 2010 vertrouwt hij de Biltsche Courant toe dat hij liever in De Bilt was gebleven. In gesprekken met de bewonersvereniging noemt Hessing verkoopcijfers van 30 procent en meer. Bij de helft zou de bouw kunnen beginnen. Na doorvragen, zegt Winkler, bleek dat vooral hijzelf, zijn zus en andere familieleden daadwerkelijk kochten. 'Bij de rest van de belangstellenden ging het om opties.'

Met de hekwerkwijk voor de allerrijksten 'lijkt Hessing zijn hand te hebben overspeeld', zegt Winkler. Dat komt vooral door de sterk gedaalde huizenprijzen. Na beslagleggingen op het pand aan de A2, het wagenpark en zelfs de bankrekening van Hessing, sprak de Utrechtse rechter maandag het faillissement uit over vijf bv's van Hessing. Tegen meerdere media noemde Hessing het de uitkomst van een persoonlijke vete. 'De Louwmannen zijn uit op mijn bedrijf', zei hij vorig jaar tegen zakenblad Quote.

Hessing koos zijn eigen weg, ervan overtuigd dat die de juiste is. Zo slaat hij in 2006 in de Dakarrally door de Afrikaanse woestijn de aanwijzingen van zijn ervaren bijrijder in de wind ('I can make it!'), tot grote woede van de laatste als de wagen vastloopt: 'Ik kén de duinen, ik groeide in Dubai op in deze zooi.'

20 miljoen

9 miljoen

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden