Zijn er minder verkeersdoden door de crisis?

Goed nieuws en de economische crisis zijn geen beste vrienden.

Zorgt de crisis voor minder verkeersslachtoffers? Beeld Arie Kievit
Zorgt de crisis voor minder verkeersslachtoffers?Beeld Arie Kievit

Goed nieuws en de economische crisis zijn geen beste vrienden. De arbeidsmarkt krabbelt maar moeizaam overeind, de financiële wereld blijft gokken en het kabinet gunt megabedrijven als Starbucks belastingvoordeeltjes. Komt daar ineens de internationale economie-samenwerkingsorganisatie OESO met een zilveren randje: de crisis mag dan rot zijn, maar het verkeer is erdoor wél mooi veiliger geworden, aldus de organisatie in een nieuw rapport.

De website Verkeersnet.nl merkte het OESO-rapport op, waarna er nieuws van werd gebakken in de kranten Metro, De Telegraaf en Spits. De redenering in een notedop: omdat tijdens een economische crisis meer mensen werkloos thuis blijven en dus niet in hun auto zitten, maken minder mensen brokken op de weg. Maar liefst tweederde van de totale daling van verkeersdoden zou hieraan te danken zijn. Heeft die bewering iets om het lijf?

Flinterdun mogen we het OESO-rapport in ieder geval niet noemen. Officiële cijfers van het kaliber Centraal Bureau voor de Statistiek uit meer dan een dozijn landen vullen de ruim tweehonderd pagina's. Die cijfers zijn robuust; verkeersdoden en werklozen zijn nou eenmaal makkelijk te tellen. En jawel, daar is die dalende lijn, in elk grafiekje weer. De verkeersdoden nemen af waar werkloosheid toeneemt.

Opvallend genoeg trekken de OESO-onderzoekers daaruit zelf een behoorlijk andere conclusie dan de kranten: niet de thuisblijvende werklozen zijn de oorzaak van de verkeersdodendaling, maar het feit dat mensen zich tijdens een crisis anders gedragen op de weg. Gewapend met extra statistiek laten ze zien dat wanneer brandstof relatief duur wordt vooral risicorijders zoals jongeren de auto vaker laten staan.

Daarnaast is het zo goed als zeker dat de mensen die dan wél de weg opgaan gemiddeld zuiniger en dus langzamer rijden. Dat geeft bestuurders net even die extra tijdsmarge om de nare gevolgen van een foutje tot een minimum te beperken.

Dan is er alleen nog die conclusie: mogen we echt tweederde van de verkeersdodendaling aan de crisis toeschrijven? Daarvoor zitten in de cijfers te veel bewegende delen verstopt, zegt Philip Hans Franses, hoogleraar econometrie aan de Erasmus Universiteit. De verkeersveiligheid neemt om allerlei redenen toe: betere auto's, duidelijkere verkeerssituaties en ga zo maar door. De crisis zal heus een aandeel hebben, maar een precies getal valt daar niet op te plakken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden