Zijn dragers van slogan tees echt activistisch, of bezig met hun eigen imago?

Evelyn: 'Ik zie de laatste tijd veel vrouwen en meisjes met slogans op hun T-shirt. Vaak gaat het om activistische teksten als 'The future is female'. Zijn slogan tees een trend? En zo ja, moet ik er wel of niet aan meedoen?'

Beeld Team Peter Stigter

Moderedacteur Bregje Lampe: 'En of slogan tees een trend zijn. Het is allemaal begonnen met een wit T-shirt van Dior, uit de debuutcollectie van artistiek directeur Maria Grazia Chiuri. Het witte T-shirt met de slogan 'We should all be feminists', waarmee ze verwees naar een populaire TedX-toespraak van Chimamanda Ngozi Adichie uit 2013, werd een van de meest besproken kledingstukken van de Parijse modeweek en hangt inmiddels voor een slordige 550 euro (jawel, voor een T-shirt) in de winkels.

Omdat de shirts van Dior als warme broodjes over de toonbank gaan, hebben een heleboel merken in het kielzog van Chiuri protestshirts op de markt gebracht. Ik vind het prima als ontwerpers zich bezighouden met maatschappelijke thema's, maar ik vraag me wel af of de dragers écht achter de boodschap op hun borst staan of dat ze zo'n shirt dragen om met de mode mee te doen. Dat is het probleem met de golf aan slogan tees: met activisme of de wereld willen verbeteren, hebben ze niet veel te maken, met imago des te meer.'

Ook een modedilemma? Mail gerust: modeschool@volkskrant.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden