Zijn de voordelen van thuiswerken 'een grote leugen'?

IBM'ers wonnen onder meer zes Nobelprijzen. IBM klopte zich graag op de borst zijn werknemers de kans te geven op een optimale ontplooiing van de creativiteit.

Het was de de beste manier om de productiviteit en innovatie van het computerbedrijf te vergroten en tevens - maar dat werd niet zo uitdrukkelijk gezegd - de vakbonden buiten de deur te houden. IBM dankte er de bijnaam Big Blue aan en kreeg de eretitel excellente onderneming in de bestseller van Tom Peters en Robert Waterman uit 1982. Geen bedrijf paste zich zo goed aan veranderingen aan: van ponskaarten naar mainframecomputers, pc's en computeren vanuit de cloud.

IBM was deze eeuw ook de eerste grote multinational die zijn mensen stimuleerde om in deze tijd van moderne communicatie thuis te gaan werken.

Liefst 40 procent van de 380 duizend werknemers ging deels en soms helemaal thuiswerken. Maar dit voorjaar verordonneerde Big Blue duizenden personeelsleden terug te keren op kantoor, 'of anders het bedrijf te verlaten'. Thuiswerk gaat ten koste van onderlinge samenwerking en werktempo.

Het oogt een beetje als een paniekmaatregel. Inmiddels heeft het concern 21 kwartalen van dalende winsten achter de rug. Maar IBM is niet de enige. Andere Amerikaanse bedrijven als Yahoo, Honeywell, Bank of America, zorggigant Aetna en winkelketen Best Buy willen ook de mensen weer terug op kantoor.

In de afgelopen jaren zijn vooral de voordelen van thuiswerken breed uitgemeten: geen woon-werkverkeer (ook goed voor het milieu), betere concentratie (in de open kantoortuinen is nogal wat omgevingslawaai), geen 'nutteloze' vergaderingen of geoewehoer bij de koffieautomaat en vrije invulling van de werkuren zodat iedereen optimaal functioneert. Talrijke onderzoeken concludeerden uit statistieken dat thuiswerken tot hogere productiviteit leidde.

Maar het sentiment is gekeerd. In de VS worden de voordelen van thuiswerken 'de grote leugen' genoemd. Volgens nieuw onderzoek verdwijnen de productiviteitsvoordelen snel, doordat werknemers te weinig zelfdiscipline hebben en thuis te veel worden afgeleid door andere zaken als even de was in de machine stoppen of een uurtje naar een gemist tv-programma kijken.

Beeld anp

Daarnaast vervreemden werknemers thuis van hun collega's. Ze voelen geen verbondenheid meer met hun werkgever en zijn ook minder gelukkig.

Fysieke contacten leiden volgens Honeywell (120 duizend werkneners) tot slimmere ideeën, effectievere communicatie en snellere besluitvorming. The Wall Street Journaal rekende uit dat het aantal Amerikaanse werknemers dat weleens thuis werkt vorig jaar is teruggelopen van 24 naar 22 procent. IBM kampt, aldus de krant, nu met een ander probleem: de reïntegratie van angstige thuiswerkers op kantoor.

Daar had nog geen Nobelprijswinnaar aan gedacht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden