Zij vonden 'het juiste spoor': (Bekende) Nederlanders over hun inspiratiebron

Van Frank Lammers tot Ellie Lust - dit zijn de beste afleveringen van De Bron

Van rallyrijder tot conservator bij een uitvaartmuseum; hoe is het leven daar terechtgekomen? Sacha Bronwasser vroeg tientallen bekende en minder bekende mensen voor de Volkskrant naar hun inspiratiebron. De laatste aflevering van De Bron is geschreven: we zetten de bijzonderste interviews op een rij.

Beeld Marijn Scheeres

Als kind was politiewoordvoerder Ellie Lust al gek op series als Charlie's Angels en Hill Street Blues, maar haar echte inspiratie kwam van een monument in de straat, én een toevallig ontmoeting. 'Die politievrouw boog zich naar voren, ze zei iets - en het was klaar. Toen dacht ik: wat een tof wijf is dat.'

Beeld Marijn Scheeres

Acteur en regisseur Frank Lammers leerde van een spaghettiwestern hoe je een boodschap kon verpakken: 'De overdrijving is mijn manier van dingen aan de kaak stellen. Een film met alléén maar boodschap is niet te pruimen'

Beeld anp

Rallyrijder Henno van Bergeijk is van ver gekomen: 'op mijn 21ste kreeg ik een ernstig motorongeluk, beide benen gebroken, verschrikkelijk. Na vijf maanden leerde ik toch weer lopen.' Nu is hij de leverancier van auto's voor vrijwel iedere Nederlandse film of serie. 'Altijd doorgaan, nooit stoppen voor het klaar is.'

Beeld Marijn Scheeres

De fascinatie voor radio is vroeg begonnen bij radiomaker Frits Spits: 'Toen ik een jaar of 6 was. Ik hoorde talen die ik niet kende, geluiden die ik niet kon thuisbrengen, stemmen met andere kleuren, verhalen die ik niet verstond. Dat kwam allemaal uit zo'n doos en ik vond hem magisch.'

Beeld Marijn Scheeres

Van kleins af aan heeft conservator bij een uitvaartmuseum Babs Bakels een fascinatie gehad voor de dood: 'Als kind ging ik al spelen op begraafplaatsen. Toen ik op de kunstacademie zat, stalde ik schedeltjes en botjes uit in huis.'

Beeld Marijn Scheeres

Documentairemaker Michael Schaap keek als kind, vanaf een jaar of 7, in een koffer die altijd onder de kast lag. Zijn grootvader had daarin bewijsmateriaal uit de Tweede Wereldoorlog verzameld. 'Snap je het? Dat ik als kind in die koffer keek en dacht: hoe kon dit? Hoe kón dit gebeuren?'

Beeld Marijn Scheeres
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.