Ziggo begint met aanbieden van mobiel bellen

AMSTERDAM - Ziggo gaat vreemd. De kabelaar die zijn klanten tot dusver louter aan huis bediende met televisie, vaste telefonie en breedbandinternet, gaat ook mobiel bellen aanbieden. Het bedrijf begeeft zich in een markt waar de concurrentie moordend is. Nederland telt tegen de 70 belbedrijven.


Ziggo ziet geen been in het betreden van een overvolle markt, of het feit dat de meesten van zijn 2,8 miljoen klanten vermoedelijk al ergens een mobiel abonnement hebben lopen. 'Voor ons is het een logische vervolgstap op het openstellen van de modems bij onze klanten voor gebruik door andere abonnees', zegt een woordvoerder. In april toverde Ziggo een miljoen modems om tot hotspots voor wifi-verbindingen. 'We willen dat iedereen overal en altijd bereikbaar is.'


Ziggo heeft geen eigen park met zendmasten dat mobiel bellen mogelijk maakt. Het is een MVNO, een mobile virtual network operator, die capaciteit inkoopt bij een van grote drie gsm-netwerken KPN, Vodafone en T-Mobile.


De laatste jaren zijn tal van branchevreemde ondernemingen mobiel bellen gaan aanbieden, van de winkelketen HEMA tot voetbalclub Ajax. Nederland telt inmiddels 66 'virtuele' belbedrijven, meldt Telecompaper, een marktonderzoeker in Houten.


De virtuele aanbieders bedienen ruim 3,35 miljoen klanten. Hun marktaandeel is de laatste drie jaar gegroeid van 10 naar 16 procent. Van de MVNO-bedrijven zijn er 52 zelfstandig. De rest zijn submerken van de grote drie telecomondernemingen, zoals Hollandsnieuwe (de prijsvechter van Vodafone), Ben (het budgetmerk van T-Mobile) en Simyo (het budgetmerk van KPN).


Het is een woelige markt, constateert Ed Achterberg van Telecompaper. 'Elk jaar verdwijnen er vier tot vijf aanbieders en komen er evenveel weer bij.' Of het lucratief is om een MVNO te beginnen, is onduidelijk. 'Het levert zo te zien een boterham op', zegt Achterberg, 'maar ik weet niet of-ie dik is besmeerd.'


Een van de grootste virtuele aanbieders, Rabobank, kondigde begin dit jaar aan zijn mobiele bedrijvigheden op te heffen. De bank begon zes jaar geleden met de verkoop van telefoons en abonnementen aan zijn 6,8 miljoen rekeninghouders, om vooruit te lopen bij mobiel betalen.


Nu klanten met een app op bijna elk toestel mobiel kunnen betalen, is een eigen belservice niet meer nodig, zegt de bank. De 160 duizend abonnees mogen hun contract uitzitten. Ze krijgen een aanbod om over te stappen naar KPN.


T-Mobile bijna 4G-gereed

T-Mobile begint in november in de Randstad met 4G, de nieuwe technologie die hoge snelheden mogelijk maakt voor mobiel internet. Het bedrijf stelt het 4G-netwerk voor alle klanten open, maar alleen abonnees met een duurder pakket kunnen op de hoogste snelheid internetten. Gebruikers hebben een toestel nodig dat voor 4G geschikt is. T-Mobile denkt dat 100 duizend abonnees zo'n mobieltje en een duurder pakket hebben. Eind 2014 wil het bedrijf 80 procent van de klanten 4G kunnen bieden.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden