Ziekteverzekeraars boeken zeer forse winst

De vier grote ziektekostenverzekeraars, Achmea, VGZ, Menzis en CZ, hebben vorig jaar 1,2 miljard netto winst behaald, bijna drie keer zoveel als in 2011. De concerns beheersen samen 90 procent van de markt en exploiteren twintig van de 26 verzekeringsmerken.

VAN ONZE VERSLAGGEVER JEROEN TROMMELEN

AMSTERDAM - Als laatste van de vier grote maakte VGZ deze week haar resultaat bekend. Met 150 miljoen was de netto winst ruim zes keer zo hoog als het jaar ervoor. Dat betekent niet automatisch dat premies volgend jaar zullen dalen, waarschuwt de op een na grootste verzekeraar.

VGZ gaat daarmee in tegen de nadrukkelijke wens van de Tweede Kamer en de Consumentenbond om de extra winsten terug te geven aan de consument. De belangenvereniging voor medici en paramedici VvAA becijferde vorige maand dat de premie voor ziektekosten voor elke premiebetaler omlaag kan met maandelijks 15 euro.

Volgens VGZ moet het bedrijf rekening houden met hogere risico's, zoals die door de toekomstige overheveling van de zorg voor ouderen en chronisch zieken vanuit de (publiek gefinancierde ) AWBZ naar de zorgverzekering. De verzekeraars zijn in de toekomst ook verplicht hogere reserves aan te houden, zegt een woordvoerder. 'Alles wat we daarna overhouden om in te zetten voor een premieverlaging, zal daarvoor worden gebruikt.'

Het steekspel tussen Tweede Kamer en verzekeraars draait vooral om de vraag hoeveel eigen vermogen de verzekeringsbedrijven nodig hebben. De solvabiliteit (eigen vermogen afgezet tegen de omzet) van VGZ was vorig jaar 160 procent van de minimumeis van De Nederlandsche Bank. Dat was al meer dan de algemeen als veilige beoordeelde grens van 150 procent. Andere verzekeraars zitten daar nog ruim boven, met CZ als koploper met 240 procent.

De woordvoerder van VGZ wees woensdag op de Europese Solvency IIrichtlijn, het nieuwe toezichtregime voor verzekeraars in Europa. Die vereist vanaf 2016 een grotere hoeveelheid eigen kapitaal, maar hoe de regeling gaat uitpakken voor Nederlandse ziektekostenverzekeraars is onduidelijk. Zij verkeren in een relatieve luxepositie door een relatief vast klantenbestand en de gewoonte de premies jaarlijks aan te passen aan de uitgaven.

De verzekeraars hebben vorig jaar vooral geld verdiend door een 'scherpere inkoop' van zorg en door een sterk gedaalde prijs van medicijnen door het verlopen van octrooien. Alleen al aan goedkopere pillen waren de bedrijven 500 tot 750 miljoen euro minder geld kwijt.

De verzekeraars geven wel relatief veel geld uit aan het werven van nieuwe klanten. Volgens belangenvereniging VvAA kost elke overstapper 400 euro aan reclame en marketing, een bedrag dat gelijkstaat aan de winstmarge op twaalf klanten. Door een grote hoeveelheid merken in de markt te houden, zou bovendien de illusie van concurrentie in stand worden gehouden, die in de praktijk niet bestaat.

Klanten die al eens van zorgverzekeraar zijn veranderd, zijn steeds vaker van plan dat nog een keer te doen, blijkt uit de woensdag gepubliceerde cijfers van de KlantenMonitor Zorgverzekeringen, een jaarlijks terugkerend onderzoek onder verzekerden.

Ongeveer 30 procent van de klanten zegt zich komend najaar (opnieuw) te gaan oriënteren op een nieuwe verzekeraar. Slechts een klein deel daarvan doet dat echt: in 2011/2012 ging het om 6 procent en vorig jaar om 7,2 procent van de verzekerden.

Het enthousiasme van klanten over hun eigen zorgverzekeraar neemt gestadig af. Merken die hoog scoren op loyaliteit zijn veelal kleine en regionale labels met een onderscheidend karakter, waaronder ONVZ, PNOzorg en Pro Life. Grote merken als VGZ, Zilveren Kruis Achmea en Menzis staan onder aan de ranking van loyale klanten.

euro zou de ziektepremie per maand omlaag kunnen, volgens de belangenvereniging van (para)medici

miljard euro winst behaalden de vier grote ziektekostenverzekeraars in 2012

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden