'Zieke werknemer wordt niet serieus genomen'

Werkgevers, verzuimbureaus en bedrijfsartsen nemen zieke werknemers niet serieus en schenden op grote schaal hun privacy. Dat meldt de vakbond FNV op basis van ruim zesduizend werknemersreacties op het meldpunt Verzuimbegeleiding.

AMSTERDAM - Ondervraagden voelen zich onder druk gezet om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan en twijfelen aan de onafhankelijkheid van bedrijfsartsen.


De hele verzuimbranche is verziekt, zegt FNV-bestuurder Gea Lotterman. 'Werkgevers en verzuimbureaus intimideren werknemers om ziekteverzuim tot een minimum te beperken. Het gaat hen alleen om kostenreductie. Als een bedrijfsarts daartegen in protest komt, wordt hij aan de kant geschoven.'


Mieke Ripken van werkgeversorganisatie VNO-NCW zegt ervan uit te gaan dat het rapport uitzonderingen in kaart brengt. 'Natuurlijk willen bedrijven dat medewerkers weer snel aan het werk gaan, liever vandaag dan morgen. Maar wel pas als dat kan. Geen werknemer wil een half zieke op de werkvloer, die is ook helemaal niet productief. Ik kan dit onderzoek niet onderschrijven.'


Sommige artsen gaan inderdaad over een grens heen, zegt vicevoorzitter Herman Spanjaard van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB). 'De meeste artsen doen het goed, maar sommigen geven onder druk van werkgevers meer informatie dan nodig is over de toestand van de zieke. Dat is een moeilijke afweging: je rug recht houden of meebuigen in de hoop dat het de patiënt ten goede komt.'


Het is lastig, zegt Spanjaard, want de bedrijfsarts moet melden wat een werknemer wel en niet kan doen. 'Wanneer een werknemer een hernia heeft gehad, mag een bedrijfsarts zijn bedrijf niet melden dat hij rugsparend werk moet doen. Je mag alleen aangeven dat hij niet meer dan vijf kilo moet tillen en veel van houding moet wisselen.'


Een groot probleem is dat contactpersonen van verzuimbureaus vragen stellen die alleen een arts mag stellen, zegt FNV-bestuurder Lotterman 'Allerlei ondeskundigen spelen voor doktertje zodat ze werknemers onder druk kunnen zetten om snel aan het werk te gaan.' Dat denkt ook Spanjaard van de NVAB: 'Leken die op de stoel van de arts gaan zitten, zijn een structureel probleem.'


Verlengde arm

Vaak gaat het om een communicatieprobleem, zegt bedrijfsarts Roelof Heida van arbodienstverlener ArboNed. 'Veel bellers maken de patiënt onvoldoende duidelijk wie welke vragen stelt. Leken mogen als verlengde arm van een arts sommige medische vragen stellen. Zij moeten de zieke dan wel duidelijk vertellen dat ze die namens een arts stellen en dat de patiënt geen antwoord hoeft te geven.'


Dit rapport is te gek voor woorden, zegt eigenaar Marius Touwen van verzuimbedrijven ArboVitale en MaetisArdyn. 'Het klopt dat het vaak moeilijk is het juiste evenwicht te vinden tussen privacy en het belang van de werkgever. Ik ben ook vaak genoeg ziek geweest om te ervaren dat een duwtje in de rug soms nodig is.


'Maar de verzuimbranche een corrupte branche? Absoluut niet. Wij zijn gecertificeerd en houden ons aan alle richtlijnen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden