Zieke spelletjes

Derek Ogilvie is een Schot die met geesten en baby's praat, en daar vooral in Nederland veel succes mee heeft. Op RTL4 was deze week de eerste aflevering te zien van zijn nieuwe programma Eerste hulp bij opvoeden. Jonge ouders kampen daarin met volstrekt onhandelbare zoontjes, zo erg dat ook hun eigen relatie eronder lijdt. Ogilvie maakt telepathisch contact met de kinderen, en na een weekje therapie in een bungalow van Landal GreenParks, verdwijnen de problemen als sneeuw voor de zon.


Wie bekend is met types als Ogilvie, ziet binnen tien seconden dat hij het psychologische goocheltrucje 'cold reading' toepast. Hij vist wat ('Er is iemand dood, een oma, een opa?'), en zodra je 'hapt', laat Ogilvie jou praten, terwijl hij subtiel de indruk wekt dat alle informatie rechtstreeks van de baby of uit het schimmenrijk komt.


Of hij een bewuste oplichter is? Wie weet. Hij is getest door de bekende scepticus James Randi, die een miljoen dollar heeft uitgeloofd voor iedereen die 'hogere' krachten kan aantonen. Ogilvie moest tien keer vanuit een andere kamer proberen te 'voelen' met welk van de afgesproken objecten een kind speelde. Nadat hij jammerlijk had gefaald, riep hij huilend dat hij geen oplichter was. Niets wat een goede acteur niet had gekund, maar toch: het is denkbaar dat Ogilvie zelf gelooft in zijn krachten, en zich onbewust de cold reading-techniek heeft aangeleerd.


De belangrijkste vraag is of hij iemand kwaad doet.


Wat opvalt aan dit nieuwe programma is dat de telepathie van Ogilvie vrij weinig nadruk krijgt. We zien hem vooral psychologisch inbeuken op de ouders, soms een beetje zoals de scheldende tv-kok Gordon Ramsey. Een harde, eerlijke jongen dus, die in een paar dagen je leven kan veranderen - als je maar fucking luistert.


Maar er is ook tovenarij, bijvoorbeeld als Ogilvie een moeder vraagt of ze stiekem niet liever een meisje had gehad. 'Ja', zegt ze verbaasd, waarna Ogilvie onthult dit zojuist te hebben 'doorgekregen' van haar zoontje: die 'weet' dus dat 'ie ongewenst was! Dan laat Ogilvie die moeder haar excuses aanbieden aan het jongetje, dat uiteraard van niks weet, maar nu voor de draaiende camera te horen krijgt dat mamma inderdaad liever een meisje had gehad, maar dat een jongetje ook 'hartstikke leuk' is.


Best een ziek spelletje om te spelen met wanhopige mensen en een peuter.


Je zou kunnen beweren dat entertainment altijd een vorm van bedrog in zich draagt, maar dit is toch echt van een andere orde. Want die Schot mag er zelf dan misschien in geloven, RTL is heus niet achterlijk, en doet er in de montage overduidelijk alles aan om ons te laten geloven dat er iets bovennatuurlijks gebeurt. En Landal GreenParks, de trotse sponsor, waarom zouden die hun naam aan deze oplichterij willen verbinden?


Omdat er 594 duizend mensen naar kijken, krijg ik net door.


Jonathan van het Reve op Twitter:


@JvhReve

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden