Zeven zonden als culinair motief

Paus Gregorius de Grote had aan het eind van de zesde eeuw niet kunnen vermoeden dat de door hem uitgedachte zeven hoofdzonden nog eens zo'n hoge vlucht zouden nemen....

Henrico Prins

Reclamemakers zijn er dus allang mee aan de haal gegaan, met die zeven zonden. Zo leidde de introductie van een serie ijsjes die ernaar waren vernoemd twee jaar geleden nog wel tot enig gepruttel in christelijke kring, maar van een volksopstand is het niet gekomen. Nu de Culinaire Boekerij van uitgever Kosmos-Z & K is begonnen met een reeksje dat De zeven culinaire zonden heet, valt uit die hoek al helemaal geen weerwerk meer te verwachten.

Dat is ook allerminst nodig, want de eerste drie delen bevatten werkelijk helemaal niets dat de lezer op slechte gedachten zou kunnen brengen (of het zou het geregeld terugkerend gebruik van het bouillonblokje moeten zijn). In haar inleidingen doet de schrijfster en samenstelster Lise Goeman Borgesius wel steeds haar best het verband te verklaren tussen de titel en de inhoud van de ongeveer twintig recepten die door haar in elk deel worden verstrekt, maar je moet er wel even bij blijven met je hoofd, anders ontgaat je de clou.

Dat in Luiheid - Verleidelijke recepten zonder inspanning gerechten langskomen die in een handomdraai op tafel kunnen staan, ligt voor de hand. Dat in IJdelheid - Verleidingen voor een slanke lijn niet gesmeten wordt met pakjes boter en bekers room, valt ook te verwachten. Maar dat in Jaloezie - Kleine verleidingen voor jezelf en anderen het thema eigenlijk in geen enkel recept naar voren komt, doet het ergste vrezen voor het vervolg van de serie. In november moeten de delen over wraakzucht, wellust, hebzucht en gulzigheid het licht zien; onder de laatste noemer kun je in dit verband elk gerecht kwijt, mits in grote hoeveelheden genuttigd, maar de overige drie zijn al aanmerkelijk cryptischer.

Evengoed zal Goeman Borgesius zich er wel doorheen slaan. Aan haar degelijke, weinig opzienbarende recepten is dat dan niet te danken; wel aan de fotografie van Robert Vendrig, die staat als een huis, en aan de boekomslagen, die intrigeren door de kalligrafie van illustrator François Gervais. Zul je zien dat die complete serie straks een mooi hebbeding wordt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden