Zes inzendingen Biënnale bekend

amsterdam De Mondriaan Stichting heeft de eerste zes namen bekendgemaakt van de inzending voor het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië volgend jaar juni. Het zijn de fotografen Joke Robaard en Johannes Schwartz, kunstenaar Barbara Visser, grafisch ontwerper Maureen Mooren, en Herman Verkerk en Paul Kuipers van EventArchitectuur.

Samensteller Guus Beumer sluit niet uit dat hij nog met andere namen komt. 'We zijn het idee nog aan het ontwikkelen, wat en vooral hoe we de presentatie gaan maken.' Ondertussen is al wel duidelijk geworden dat de inzending als uitgangspunt de 'Nederlandse infrastructuur voor beeldende kunst' heeft, en dat de vorm die van een opera moet krijgen. Maar ook Beumer moet toegeven dat het nog niet helemaal concreet is.


Wat Beumer, ook directeur van de Maastrichtse kunstinstelling Marres, bij die twee uitgangspunten - Nederlandse infrastructuur en opera - voor ogen heeft? In ieder geval dit: dat de inzending vooral geen gewone tentoonstelling wordt. En vooral geen expositie, zoals gebruikelijk, waarin klakkeloos de beste nationale kunstenaar naar voren wordt geschoven, die zogenaamd door de staat wordt betaald.


'Weet je', legt Beumer uit, 'dat het Duitse paviljoen mede wordt gesponsord door de Deutsche Bank en de galerie waaraan de gekozen kunstenaar is verbonden?' Het hele idee van nationale kunstenaars die door een land op de Venetiaanse biënnale worden afgevaardigd is, volgens Beumer, een idee-fixe. 'Achter de schermen zitten andere belangen. Vooral die van de markt.'


Om daar verandering in te brengen wil Beumer juist meerdere Nederlandse kunstfondsen aan de inzending binden. 'Waarom laten we niet iemand een libretto schrijven op kosten van het Fonds Podiumkunsten? Ik wil ook aandacht besteden aan de amateurkunstenaar, het publiek, het onderwijs, kortom de hele culturele infrastructuur waar Nederland goed in is, en die nu zo onder druk staat.'


Om dat allemaal bij elkaar te brengen, heeft hij de vorm van een opera gekozen. Beumer: 'Het is een vorm waarin je meerdere disciplines bijeen kan brengen. Het is bovendien aardig dat de opera in Venetië is ontstaan. Dat was toen volkscultuur. Niet zoals nu, voor een blanke elite die 300 euro voor een kaartje moet betalen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden