Zero Dark Thirty, Little Children, Doubt

Iedere dag zet de Volkskrant de beste filmtips voor u op een rij.

De zinderende finale van Zero Dark Thirty. Beeld filmdepot

Zero Dark Thirty (Kathryn Bigelow, 2012) 

NPO 3, 22.00-00.35 uur.

De tweeënhalf uur durende film is net over de helft als-ie eigenlijk al bij de slotscène is beland. Dat is curieus, want juist het einde van Zero Dark Thirty is bekend: de overmeestering en het doden van de op dat moment 's werelds meest gezochte terrorist, Osama bin Laden. Maar de secure en gedetailleerde verbeelding van die actie - die je het gevoel geeft dat ze in werkelijkheid nauwelijks langer heeft geduurd - is een passend slot van wat regisseur Kathryn Bigelow en schrijver Mark Boal vanaf scène één doen: Zero Dark Thirty is de tot in de perfectie doorgevoerde vertelstrategie show, don't tell. De film neemt geen tijd voor de privébeslommeringen van de personages (de claim to fame waarmee tv-series aan de stoelpoten van de speelfilm proberen te zagen), er zijn geen zijpaden, uitweidingen en overdenkingen: vanaf de eerste seconde toont Zero Dark Thirty kaal de actie. De actie die volgt op de gebeurtenissen van 11 september 2001 en waarvan de getalenteerde, koppige CIA-agente Maya (Jessica Chastain) de aanjager is. 'Washington says she's a killer', zegt een van de vele fronsende mannen die verrast zijn door haar komst naar het centrum van de war on terror.

Wat we te zien krijgen, zijn de martelingen, verhoren en vooral de groeiende onmacht van de Amerikanen tegen een onzichtbare en ongrijpbare tegenstander die aanslag op aanslag laat volgen. En tot welke soms vreemde strategieën en beslissingen dat leidt. Voor die aanslagen - die alle in werkelijkheid hebben plaatsgevonden - worden ook nieuwsbeelden gebruikt, wat de waarheidspretentie van de film versterkt. En dat veroorzaakte in Amerika dan weer een controverse over die martelingen. Jammer genoeg leidde dat af van de grote kracht van Zero Dark Thirty en die is dat Bigelow je met puur filmische middelen meezuigt in een jacht die bijna tien jaar duurt, maar in een zucht voorbij lijkt. Let in die lange slotscène op montage, cameravoering en muziek en zie een meesterwerk.

Little Children (Todd Field, 2006)  

Canvas, 20.40-22.50 uur.

Ze maakte de fout te verhuizen naar een veel te rustige suburb. De jonge moeder Sarah (Kate Winslet) en haar man deden het voor het kind. Sarah, afgestudeerd maar nu zonder werk, is daarvan duidelijk het slachtoffer. In het stadje ligt de verstikking op de loer, maar ook de verleiding, in de vorm van de aantrekkelijke jonge vader Brad. Wanneer beiden elkaar op een lome dag aan het zwembad ontmoeten, is er dan ook geen redden meer aan. Regisseur Todd Field (In the Bedroom) durfde niet te vertrouwen op de afwikkeling van de weinig originele geschiedenis, hoewel die door de acteurs voldoende spanning krijgt. Dus schreef hij er een pedofiel in (sterke rol van Jackie Earle Haley) en vertaalde hij de literaire oorsprong van het verhaal - de film is gebaseerd op een roman van Tom Perrotta - naar een overbodige voice-over. Dat doet afbreuk aan de broeierige sfeer die Winslet en haar tegenspeler Patrick Wilson overtuigend oproepen.

Doubt (John Patrick Shanley, 2008)

BBC 2, 00.05-01.40 uur.

Philip Seymour Hoffman schittert naast een ook al sterke Meryl Streep in deze verfilming van een gelauwerd toneelstuk. Beiden ontvingen voor hun vertolking een Oscarnominatie; Hoffman voor zijn van seksueel misbruik verdachte geestelijke, en Streep als zuster wier voorgevoel haar niet bedriegt. De eerste legt namelijk een 'opvallende interesse' aan de dag voor de enige Afro-Amerikaanse schooljongen op een katholieke school. Het is 1964, wat verklaart waarom de vermoede daden niet bij name worden genoemd. Hoffman en Streep leven zich uit in een vermakelijk verbaal kat- en muisspel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden