Zeppelin-hal wordt tropisch paradijs

Het was een prachtige droom: midden in de bossen van Brandenburg, op het terrein van een sovjet-luchtmachtbasis, zou 's werelds grootste luchtschip worden gebouwd, de CargoLifter....

Het was meer dan een droom. De hal waar de luchtschepen werden gebouwd staat er, zestig kilometer onder Berlijn. Het is in zijn soort de grootste ter wereld. De Arena zou er met gemak inpassen. Er rondlopen was een belevenis. Kleine test-zeppelins vlogen door de hal. In de verte doemden de majestueuze schuifdeuren op waardoor eens de 260 meter lange CL-160 naar buiten zou vliegen om ergens in de wereld zware vrachten te vervoeren. Er kwamen 200 duizend bezoekende zeppelin-fans per jaar.

Carl von Gablenz, oprichter en directeur van Cargolifter AG, opende met een glas champagne in de hand de productie in de megalomane hal. 'Voor innovatie is moed nodig. Iemand moet het als eerste doen', zei hij trots. Er moesten nog wel wat investeerders worden aangetrokken.

Dat was twee jaar geleden. Deze week wordt in dezelfde hal de boedel van de failliete CargoLifter geveild. Van de vuilnisbakken tot proefluchtschip Joey (verpakt in twee scheepscontainers) - de gehele inventaris komt onder de hamer.

Het is Von Gablenz niet gelukt om genoeg geld te vinden voor de peperdure ontwikkeling van het luchtschip. De curator onthulde dat hij een veel te rooskleurig beeld had geschilderd. CargoLifter was een 'Potemkin-dorp'. Het bedrijf had zeshonderd mensen in dienst, maar slechts een handvol ingenieurs werkte aan de ontwikkeling.

De veiling moet 1,9 miljoen euro opbrengen, een fractie van de 120 miljoen euro schuld die de onderneming achterlaat. De charismatische Von Gablenz wist 72 duizend kleine aandeelhouders te winnen voor zijn droom. Ze zamelden geld in toen het mis ging en sommigen van hen geloven nog steeds in het idee. Het aandeel, dat op het hoogtepunt 27 euro kostte, was deze week nog 18 cent waard.

Als een stille getuige voor de mislukte sprong vooruit staat daar nu die gigantische hal. Hij heeft 78 miljoen euro gekost. De toch al niet erg fortuinlijke deelstaat Brandenburg betaalde de helft.

Nu is de curator al gelukkig dat hij een koper heeft weten te vinden die er 17,5 miljoen euro voor betaalt. Het is de Maleisische ondernemer Colin Au, de vroegere baas van het cruise-schipbedrijf Star Cruises.

Au heeft een plan dat in vermetelheid nauwelijks voor CargoLifter onderdoet. Hij wil in de hal een tropisch paradijs bouwen, alweer het grootste ter wereld. Tropical Island moet een soort pretpark in een kas worden. Bezoekers kunnen er door een heus regenwoud dwalen, een orchideeëntuin betreden of drinken in een oerwouddorp.

Liggend in het warme zoutwaterbad wanen ze zich op een eiland in de Stille Zuidzee. Maar dan op een uur rijden van Berlijn en voor twintig euro entree. Bovendien, zegt Au, zijn er op Tropical Island geen insecten, slangen of kleine criminaliteit. 'Het is een schone wereld.'

Tropical Island gaat op 3 oktober volgend jaar open, kondigde Au aan. Hij rekent op drie miljoen bezoekers per jaar

en belooft 2500 arbeidsplaatsen. Voor een deelstaat met 18,6 procent werkloosheid is dat een droom.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden